Kommentaren: Riis til egen …

Af Henrik Baumgarten



I usædvanlig pressemeddelelse – omtalt på Take Offs hjemmeside i morges – noterer Riis Rejser, at det er ”beskæmmende”, at bl.a. Take Off ikke skriver nok om busrejser. Derfor skal der nu indstiftes pris til den rejsejournalist, som skriver bedst om dette spændende emne.



Det er helt fint at kritisere Take Off for ikke at skrive nok om busrejser – eller pilgrimsrejser eller cykelrejser osv. Det er alle velkomne til.



Take Offs redaktion består i dagligdagen af to journalister. Men selv om vi er få, betyder det ikke, at vi æder alt råt.

Nogle af de mange daglige pressemeddelelser, vi modtager, er enten ligegyldige eller håbløst formuleret og når derfor aldrig spalterne. Redaktionen bestemmer, hvad vi bruger af en pressemeddelelse, det afhænger bl.a. af nyhedsværdien.

Hér kunne brødrene Riis starte deres korstog – ved at sende pressemeddelelser med nyhedsmæssig værdi.



Take Off havde faktisk fokus på netop busrejser i dette års januar-udgave, hvor 65-Feries nye adm. direktør, Heidi Maak, var i Stolen. Hun talte bl.a. om Dania Rejser, som 65-Ferie var potentiel køber til, men som Riis Rejser overtog for et år siden. Og som Riis Rejser fra årsskiftet fjernede navnet på, så der kun markedsføres under Riis Rejser.



”Vi forstår ikke, at man bruger millioner af kroner på at købe Dania Rejser – og så dropper varemærket,” sagde Heidi Maak. Den bemærkning kunne have udløst en debatkommentar fra brødrene Riis.



Sidst Riis Rejser dukker op på vor hjemmeside var i december sidste år med en sjov gimmick: ”betal 8.000 kr. for en uges rejse – uden at vide, hvor du skal hen.”

Mig bekendt har Riis Rejser ikke siden udsendt andre pressemeddelelser.



Og så kan man altså ikke sidde med tudefjæs og surmule i et hjørne af rejsebranchen, over at fx Take Off, ikke kontakter én. Der er hundredvis af aktører i rejsebranchen, rejsebureauer, flyselskaber, hoteller, biludlejere, krydstogtselskaber osv. Vi kan jo ikke kontakte alle.



Man må op på barrikaderne og selv udsende pressemeddelelser; som fx Stig Elling gør nærmest et par gange om ugen. Vi bringer bestemt ikke alle Star Tours pressemeddelelser, men de kan da inspirere.



Der er stor forskel på informationsniveauet i rejsebranchen – flittigst er klart charterbranchen, som dermed også får mest omtale.



Brødrene Riis må indse, at busbranchen ikke fylder meget i mediebilledet, bl.a. fordi de ikke fortæller nyt fra deres hjemmebaner.



Omvendt er der mange hjemmesider om nyt fra flyselskaber – og fly er nu engang rejsebranchens største transportør.

Men der er også stor forskel på informationsniveauet fra f.eks. flyselskaber. Nogle copy-paster pressemeddelelser på engelsk; andre gør sig ulejligheden at oversætte til dansk inden de udsendes. Det øger klart deres chancer for at komme med i den daglige nyhedsstrøm.



For mig synes det langt ude at belære fx Take Off om, at det er ”besynderligt” at ”nyhedsportalerne bruger meget krudt på (at omtale)… nye flyruter i fjerne lande, der ikke har meget interesse for det skandinaviske marked.”



Altid rart at blive irettesat af nogen, der ved bedre – men i dette tilfælde svarer det til, at Take Off kontakter Riis Rejser for at fortælle, hvordan de skal drive busrejsebureau.



Men frisk initiativ med den der foreslåede busrejsepris – også selv om Take Off næppe bliver første modtager.


Skrevet af