Store ambitioner for turismen i Århus

Formanden for VisitAarhus, Jørgen Ulrik Jensen, har lagt kursen for den kommende strategi for at kunne tiltrække flere turister.

 

»Først og fremmest er det et valg om den samlede ambition for byens turisme i de kommende år. Skal vi være en af de fem mest attraktive metropoler i Skandinavien, hvor Stockholm, København, Göteborg og Bergen er de fire store? Det synes jeg personligt, at vi skal gå efter. Eller skal vi i stedet sammenligne os alene med de øvrige provinsbyer i Danmark? Der står vi ved en skillevej, og der mener jeg, at vi skal have så meget mere selvtillid, at vi kan komme med i den bedste gruppe. Byen har så meget at byde på, når det f.eks. gælder både kulturarrangementer og andre events. Derfor har vi et godt grundlag at bygge videre på,« siger Jørgen Ulrik Jensen, der også er adm. direktør i konsulentvirksomheden Pluss Leadership A/S.

 

VisitAarhus skal bruge ca. et halvt år på at arbejde på den nye strategi for turismen i Århus. En del af arbejdet skal bestå i at finde nye samarbejdspartnere, som – i lighed med Århus Kommune – vil være villige til at finansiere forskellige turistopgaver.

 

Ifølge Jørgen Ulrik Jensen går det godt med at trække turister til byen. Det har stor betydning for byens erhvervsliv.

 

»For erhvervslivet betyder det, at det er lettere at tiltrække arbejdskraft. Det er også lettere at tiltrække samarbejdspartnere, når man er en del af en by, som udvikler sig, og som er kendt for noget positivt,« siger Jørgen Ulrik Jensen.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen