Efterhånden som undersøgelser ved den største flyulykke i seks år -bortset fra 11. september – med Comair i Lexington i Kentucky i USA, bliver opklaret, viser det sig at både flyveleder og piloterne har et ansvar for ulykken.
Der skulle rent faktisk have været to flyveledere på vagt, men der var kun en, og han holdt ikke visuelt øje med startbanerne, hvilket klart var muligt. Flyvelederens rutine var god nok efter 17 år i samme lufthavn, men efter at have givet besked om startbane, koncentrerede han sig om administrativt arbejde.
I mellemtiden kørte de to piloter til den forkerte -og alt for korte – startbane, og kort efter var ulykken en kendsgerning. Små et hundrede meter var der, før CRJ-100-flyet havde klaret sig fri af trætoppe og klipper. Eneste overlevende er flyets styrmand, men hans tilstand er kritisk.
Det var den omkomne kaptajn, som styrede flyet til den forkerte startbane.

STANDBY.DK Nyt om rejser

