I dag kommer Udenrigsministeriet med en rapport om sin egen- og om rejsebranchens indsats – med katastrofeberedskab under tsunamien i Thailand i julen, hvor 46 danskere omkom og godt 2.000 var på ferie, da flodbølgen kom.
Mærkeligt nok kan hele pressen i dag fortælle om konklusioner, selv om rapporten først offentliggøres i dag, men det stopper ikke her. Allerede i går kom de første kommentarer, bl. a. fra politikere, som antyder, at det ikke er nok ministeriet ser indad.
Der må også være en konsekvens, hvis nogle ikke har levet op til deres ansvar, og her har pilen lige siden januar peget mod ambassadøren i Bangkok og lederen af Borgerservice-afdelingen (med bl. a. rejsevejlednimgen), som også er ambassadør. Men indtil rapporten kommer i dag, er der i hvert fald ikke sat fokus på enkelte ansvarlige.
I rapporten får blandt andet en elendig hjemmeside i ministeriet drøje hug, og det samme gør beredskabet i ministeriet, som næsten ikke var til at få øje på de første helligdage under tsunamien.
For langsom for tung og for ubeslutsom er nogle af de hårde ord, og nu skal der oprettes et beredskab, som kan træde i kraft ved lignende situationer.
Ifølge TV2 skal rejsebranchen og forsikringsselskaber som hidtil tage sig af kategori 1 og 2 ulykker. Den første ved mindre ulykker, den anden ved begivenheder som bombningen på Bali – og først når kategori 3 kommer ind træder hele beredskabet i funktion.

STANDBY.DK Nyt om rejser

