Skrappere danske krav til lavprisselskaber

Efter norsk forbillede lægger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen op til nye, klare retningslinjer, så rejsende ikke har falske forventninger om at kunne købe flyrejser til småpenge. Flyselskaberne skal tvinges til at fortælle forbrugeren det antal billigbilletter, der lanceres.



De påtænkte nye danske regler må ikke forveksles med de nye EU-krav om kompensation til flypassagerer.



”Generelt er vi tilfredse med øget konkurrence inden for luftfart, for det giver forbrugerne lavere priser. Men der er tendens til, at der går lidt wild west i branchen på grund af den hårde konkurrence,” siger Hagen Jørgensen.



I Norge tvinges flyselskaberne fra næste måned til at oplyse, hvis deres tilbud for eksempel ikke gælder på torsdage, fredage, søndage og helligdage. Samtidig skal de fortælle, hvis der er færre end 20 af de billigste billetter om dagen.




Indgrebet kommer efter den norske forbrugerombudsmand sidste år fik klager fra vrede forbrugere, der enten ikke kunne få billetterne til den annoncerede pris eller først langt ud i fremtiden.



”Ikke alle ved, at man ikke kan tage tilbuddene for pålydende. Samtidig er det unfair konkurrence over for de flyselskaber, som lever op til forventningerne,” siger Jo Gjedrem, rådgiver for den norske forbrugerombudsmand.



Også udenlandske lavprisselskaber som irske Ryanair er gjort bekendt med de nye bestemmelser. Et brud vil blive straffet med en bøde på mellem 300.000 og en million norske kroner.



Direktøren for Sterling, Torben Anker Sørensen, siger Sterling vil respektere de norske regler: ”Vi ønsker naturligvis at informere vores gæster ordentligt og redeligt, først og fremmest på vores hjemmeside,” siger direktøren, der også er bestyrelsesmedlem i den europæiske sammenslutning af lavprisselskaber.

Skrevet af