
Af Ejvind Olesen
Nu må Costa-rederiet, som trods alt har verdens største krydstogtrederi, amerikanske Carnival Group, i ryggen, snart ud med nogle klare budskaber om, hvad der egentlig skete, da Costa Concordia ramlede ind i klippestykker ved øen Giglio.
Artikler italiensk presse i weekenden synes at afsløre, at forholdet til skibets næstkommanderende heller ikke har været for godt for kaptajn Schettinos vedkommende.
Her fortæller staffcaptain, Ciro Ambrosio, at hans kaptajn løj over for kystvagten og ikke ville anerkende, at der var en så alvorlig fare på færde. Det har været fremme før, men det bliver helt grotesk, når det så i et enkelt tilfælde fortælles, at Schnettinos kom på broen fra en middag med en ukrainsk skønhed ansat i koret. Det er i sig selv helt legalt.
Men han havde tilsyneladende glemt sine briller i restauranten og bad derfor sin næstkommanderende om at se på kort og radar.
Det passer ikke, siger Ambrosio. Det var kaptajnen selv, der styrede skibet, da det kolliderede med klippen. Og nu forsøger han at skyde skylden over på andre.
Men den holdånd er det ikke svært at forstå, at redningsarbejdet, som dirigeres fra broen, blev ligeså kaotisk. Og nu nærmer vi os det tidspunkt, hvor hele Costas PR-og pressekorps skal ud og agere brandslukning, hvis det ikke skal gå endnu værre end de 30 procent salget hidtil er faldet med.
I følge britiske Daily Mail har Schettino også sejlet et krydstogtskib, Aida Blu, til Trawemünde i 2010 og ramlede her ind i bolværket efter en fejlmanøvre. Det harmonerer ikke med de oplysninger, der er givet om kaptajnens ansættelse hos Costa, men Aida- skibene er i dag også ejet af Carnival Group, så han kan måske have været på afløsning.
Tiden er inde til, at gætterierne må høre op. Når det går langsommeligt i italienske retssale, må Costas ledelse op på mærkerne. Det kan ikke gå stærkt nok.

STANDBY.DK Nyt om rejser

