Dansk flypassager vinder vigtig dom

”KLM var arrogant,” siger jurist Bente Hagelund, der netop har vundet retssag over KLM, skriver DR.dk

 

Hendes sejr har stor principiel betydning, vurderer jurist i Forbrugerrådet, Mads Mølgaard Bräuner:

”Det er første gang vi ser, at et flyselskab bliver dømt til at ombooke til andet selskab. Dommen er eksempel på, at man skal holde fast på sin ret.”

 

Netop vedholdenhed gav Bente Hagelund rettens ord for, at KLM handlede forkert, da hun og hendes familie skulle på juleferie i 2010. ”KLM ville afkorte vores rejse fra tre til to uger. Men det takkede vi nej til, refunderede billetterne og købte nogle med Egypt Air,” siger jurist Bente Hagelund og tilføjer:

 

”Jeg kontaktede KLM flere gange da vi kom hjem, fordi jeg mente de skulle betale de ekstra 16.000 kr., vi måtte punge ud for de nye billetter,” siger hun. KLM reagerede aldrig på henvendelserne.

 

Passagerer, der rejser fra Danmark eller et andet EU-land, er automatisk sikret de rettigheder, EU-forordning om flypassagerers rettigheder giver ved forsinkelser, aflysninger eller boarding-afvisning.

 

”Man kan f.eks. være berettiget til at få dækket udgifter til mad og overnatning, hvis rejsen bliver betydeligt forsinket,” siger Martine Kiding, leder af Forbruger Europa

 

Flyselskaberne er forpligtede til at oplyse passagererne om deres rettigheder, hvis passagererne havner i en situation, hvor de er omfattet af EU-forordningen.

Skrevet af redaktionen