Nyheden om, at Visit Denmark vil bruge et tocifret millionbeløb (vistnok 40 mio) på markedsføring af kystturismen på det tyske marked er interessant.
Jeg tror ikke Visit Denmark har gjort sit hjemmearbejde. Pengene vil efter min vurdering være spildt.
Tyskerne gider ikke længere gamle, sure danske sommerhuse bygget i 70-erne til tårnhøje sæsonpriser.
Hvorfor skulle de også det ?
Langs østersøkysten er de seneste fem år etableret 70.000 sengepladser i hotel, pension og feriebyer med alle de faciliteter, som tyskerne efterspørger, bl.a. casino, knejper osv.
Og eftersom de kystnære områder i Tyskland er ved at være fuldt udbyggede, så skaber man “kyster” ind i landet.
For tiden et kæmpeprojekt i delstaten Sachsen lige syd for Leipzig, hvor et kæmpestort brunkulsområde fra DDR-tiden er ved at blive omdannet til et ferieparadis med 23 sølandskaber.
De første fem-seks søer er vandfyldte og taget i brug. Her bygges – og er allerede indviet – hoteller, pensioner, feriebyer osv.
I løbet af de kommende fem år vil man tilbyde “kystferie” med en kvart million sengepladser til tyskere (og danskere må også gerne booke) året rundt. Og her er naturligvis også indbygget alle de faciliteter som tyske familier efterspørger.
Og for tiden går trenden i Tyskland, hvis man skal feriere kystnært i udlandet, direkte til Kroatien.
Hvis vi skal hente tyske turister til Danmark, så skal det ske gennem udbygning af korttidsturismen. En forlænget kulturweekend med indhold. Gourmetophold på vore danske kroer har tyskerne efterhånden også opdaget og bruger flittigt. Ligesom herhjemme, ligger væksten i “det grå guld”.
Børnefamilierne bliver i det store hele i Tyskland i de nye feriebyer med vandlande og døgnet rundt aktiviteter for børnene.
Jørn Henrik Jørgensen
Freelance med speciale i Tyskland.

STANDBY.DK Nyt om rejser

