Bedre besked til flykunder om deres rettigheder

Fremover kan rejsende få bedre overblik over deres rettigheder

direkte på mobiltelefonen. Det eneste, det kræver, er en sms, og en mobiltelefon med adgang til internettet



-I dag har de fleste rejsende mobiltelefon på sig hele tiden. Derfor er det oplagt, at passagerer kan hente vigtige informationer via SMS, når et fly bliver aflyst eller bagagen er blevet væk. Her skal man blot taste “fly” og sende det til 1970. Så får passagerne straks informationer om deres

rettigheder, siger familie- og forbrugerminister Carina Christensen.



I EU er flypassagerer sikret ret til kompensation, forplejning eller refusion af billetten alt efter omstændighederne ved fx aflysning eller forsinkelse. Hvis bagagen er forsinket, beskadiget eller bortkommet, er

passageren beskyttet af reglerne i den såkaldte Montreal- konvention.



-Flytransport er meget komplekst, fordi det foregår over grænser med forskellige regler og klageinstanser. Forbrugerne har svært ved at finde ud af, hvor de kan klage, og hvilke regler, der gælder. Med SMS-tjenesten håber



vi at gøre det lettere at være flypassager i Europa, siger daglig leder af Forbruger Europa, Peter Fogh Knudsen.

Skrevet af