MICE: Den danske stat bruger årligt ca. 250 mio. kr. på eksterne møder og konferencer mm. Fra sidst i august kan danske konferencecentre, hoteller mm byde på at blive leverandør til ny kontrakt.
I snit holder staten, regioner og kommuner dagligt møder for 684.000 kr. – en kvart milliard kroner på årsbasis, anslår brancheekspert overfor standby.dk
Ved årets udgang udløber den nuværende aftale, som knap 70 hoteller og konferencecentre landet over er med i. Moderniseringsstyrelsen – tidligere Økonomistyrelsen – står for udbudsrunden. Styrelsen oplyser til standby.dk, at den er klar med udbudsmaterialer sidst i august.
Fra udbudsmaterialet er offentliggjort på hjemmesiden statensindkob.dk under ”Udbud” har interesserede konferencecentre, hoteller osv. ca. 40 dage til at komme med deres bud. Kontrakterne vil løbe to år – med mulighed for forlængelse.
”Moderniseringsstyrelsen gennemfører i efteråret et offentligt udbud af konferencefaciliteter. Udbuddet vil munde ud i en række fællesstatslige indkøbsaftaler, som Moderniseringsstyrelsen indgår, og som vil træde i kraft 1. januar 2014,” hedder det fra styrelsen, der tilføjer:
”Der er ikke tale om et EU-udbud, da ydelserne er omfattet af udbudsdirektivets bilag II B, og staten er således ikke bundet af procedurereglerne i udbudsdirektivet ved gennemførelsen af udbuddet.”
Moderniseringsstyrelsen beder om, at spørgsmål først rettes til styrelsen, efter udbudsmaterialet er offentliggjort.
Sortimentet på rammekontrakten omfatter:
Udbud af konferenceydelser inddelt i tre typer; lokaler og tekniske faciliteter som AV-udstyr, internetadgang mm., forplejning samt overnatning.
Konferencer uden overnatning består af to konferencepakker, halvdags- og heldagsmøder. Konferencer med overnatning består af heldagsmøde med overnatning.
Netop statens indkøb af MICE-ydelser blev taget op i seneste udgave af Stand By med bl.a. fokus på MICE-området. Her sagde ekspert: ”En af de værste MICE-prispressere er den danske stat, som bl.a. køber hotelydelser for ca. en milliard kr. om året. Men staten har nærmest kun ensidig fokus på pris – ikke kvalitet.”