Når man hvert år køber næsten 200 millioner liter flybrændstof gavner det økonomien og miljøet at holde lidt igen på gashåndtaget. Derfor har MyTravel Airways’ piloter været på kursus i “økonomiflyvning.” I det sidste år har det sparet selskabet ca. 2,6 millioner liter brændstof – svarende til ca. 6 mio. kr.
Hemmeligheden er et nyt fuel-beregningssystem, der nøjagtigt fortæller piloterne, hvor hurtigt flyet skal flyve under de aktuelle vejrforhold for at anvende brændstoffet mest økonomisk. Det kan betyde, at farten sættes ned i f.eks. medvind, og at flyvetiden på ca. fem timer til f.eks. De Kanariske Øer dermed bliver fem minutter længere end med andre selskaber.
Siden 1999 har MyTravel Airways reduceret brændstofforbruget ca. 20%. Gennemsnitsalderen på selskabets 11 fly i dag er under to år.
”Samtidig har vi været gode til at fylde vores fly. Vi udnytter mere end 98% af vores flystole – og har dermed verdens højeste belægning. Til sammenligning ligger de europæiske ruteflyselskabers i gennemsnit på ca. 65%,” siger direktør Tom Clausen fra MyTravel Airways.
På det seneste har det været fremme, at flyvning er verdens med brændstofkrævende transportform. ”Men det er ikke korrekt. Selv om man sætter fire personer ind i Opel Kadet, vil det kræve mere brændstof at køre til Rhodos end at tage flyet,” siger Tom Clausen.

STANDBY.DK Nyt om rejser

