Kravene især fra amerikanske krydstogtskibe om øget sikkerhed samtidig med, at nye sikkerhedsregler træder i kraft til juli i internationale havne, betyder at der nu oprettes et hegn på Langelinie, som holder folk uden ærinder til skibene på afstand. Det er ikke kønt, men det er nødvendigt.
Hver enkelt skib kører sig eget in checkning system, som det kendes fra lufthavnene, og det sidste par år har flere rederier været betænkelige ved manglende sikkerhed på Langelinie i København. Men gode aftaler med Københavns Havn og tiltro til, at de indarbejdede rutiner virkede, har hidtil kunnet klare frisag. Nu går den ikke længere. Og hegnet er nødvendigt.
Flere rederier foretrækker derfor at bruge Frihavnsterminalen i Nordhavnen, hvor der er rejst en bygning med teltdug til in checkning, så det virker som om, der var en rigtig terminal. Det er bestemt ikke kønt, og det hele minder om en byggeplads eller én godsterminal, og det første indtryk af København er pauvert for de mange tusinde ankomne gæster.
Men en af de største incoming bureauer, DMC, var ifølge direktør Jens Elers godt tilfreds med forholdene, da Grand Princess, som det største af alle skibe anløb i onsdags.
I år kommer et rekordstort antal krydstogtskibe – 270 – til København fra nu og indtil begyndelsen af september.

STANDBY.DK Nyt om rejser

