Flest klager over flytransport og krydstogter

10 % af klagerne til nævnet sidste år gik på mistet flytransport – også klager over krydstogter trak i fjor 10 % af klagerne. Der var navnlig mange klager over flodkrydstogter.



Ellers var de tre andre topscorere over forbrugernes klager i fjor mistet eller ødelagt bagage (8 %), andet hotel end det bestilte (5 %) samt forsinkelser og ventetider, også 5 %.



Det viser Rejse-Ankenævnets årsberetning som blev udsendt i går, tirsdag.



I fjor fik nævnet 433 klager – et fald på 18 % i forhold til 2006.

Derudover landede der ca. 351 skriftlige mm. klager, som ikke udløste klagesager, samt ca. 3.500 telefoniske forespørgsler fra forbrugere og ca. 740 henvendelser om råd og vejledning fra rejsebranchen.



261 sager blev behandlet i selve Rejse-Ankenævnet, hvor den gennemsnitlige behandlingstid nu er oppe på 10 måneder.

”En sådan udvikling i sagsbehandlingstiden er meget utilfredsstillende navnlig henset til, at vedtægterne angiver en normeret sagsbehandlingstid på 6 måneder,” skriver nævnet i årsberetningen.



I 2007 afsluttede nævnet 401 sager (mod 505 i 2006) – de 401 sager er opdelt i 261 afsagte kendelser, dels i 140 forligte eller tilbagetrukne sager



Af de 261 afsagte kendelser fik klageren medhold i 87 sager (33 % – mod 56 % i 2006).

Klageren fik ikke medhold: 169 sager (65 %)



5 sager blev afvist som uegnet til behandling i nævnet.



Rejse-Ankenævnet består af en formand samt repræsentanter for Forbrugerrådet, Danmarks Rejsebureau Forening og Rejsearrangører i Danmark.



HB


Skrevet af