RiD-formand: Websites vil udkonkurrere kataloger

Apollos direktør, Jan Lockhart, forudser, at selskabet har sendt sit sidste katalog på gaden inden for to til fire år. I stedet vil rejsearrangørernes hjemmesider afløse både katalogerne, men også en del salgsmedarbejdere, spår han. Der er flere muligheder for kunden ved at benytte et rejseselskabs hjemmeside, og det er den fordel, der som ifølge Lockhart om et par år vil forårsage katalogets død.
Som en konsekvens heraf er Apollo selv i gang med at udbygge deres website med 20 mio. kr. på budgettet. Der skal bl.a. være flere søgefunktioner på sitet, så man f.eks. kan søge på en pris og få et samlet overblik over Apollos tilbud på dette prisniveau. I Apollos sommerkatalog 2005 opgives der internet-priser. Hvis kunder ønsker at bestille rejsen personligt ved en salgsmedarbejder, hvilket 75 pct. af kunderne hidtil har foretrukket, så løber der et gebyr oveni prisen. Dette gebyrs størrelse er ikke oplyst i kataloget, men ifølge Lockhart beløber det sig for tiden til 100 kr.
En afskaffelse af rejsekatalogerne vil betyde en mærkbar besparelse for rejsebureauerne, som i dag betaler mellem 8 og 12 kr. pr. katalog alene for fremstillingen og derefter mellem 25 og 30 kr. i postforsendelse. Katalogerne koster årligt Apollo mellem 6 og 8 mio. kr. årligt.
(Berlingske Tidende, 4/12)

Skrevet af