Aluminium og stål hører fortiden til i flyfremstilling. Nye fly fremstilles af plastic-materialer, såkaldte komposit-materialer.
Komposit er f.eks. plastic og stærke fibre som glasfibre eller kulstoffibre. Fibrene giver styrke, mens plastic holder sammen på fibrene, skriver Jyllands-Posten og citerer CNN.
Komposit-materialer bruges allerede inden for rumfart, bil- og vindmølleindustrien, men også til ketsjere, cykelstel og ski.
Boeings kommende 787 Dreamliner vil være fremstillet af komposit-materialer. De første fly ventes leveret til flyselskaberne i 2008.
Også den meget udbredte Boeing 737 vil blive erstattet af fly fremstillet af komposit-materialer. Tidshorisonten er dog cirka 10 år.
Komposit-materialerne er lettere end aluminium. Det gør flyene lettere, hvilken igen formindsker forbruget af brændstof. Boeing vurderer, at 787’ere vil have et brændstof-forbrug ca. 20 % mindre end 767-modellens.
Boeings præsident mener, at komposit-materialer vil udgøre 50 % af fremtidens fly.