Kommentaren

Når regeringens politiske grundlag er på plads i begyndelsen af den kommende uge, skal statsminister Anders Fogh Rasmussen sammensætte sin regering. Og som hidtil bliver en hel række ministre involveret med rejsebranchen og turisterhvervet. Hele diskussionen om CO2-beskatning og dermed eventuelle afgifter, der konkret rammer flyselskaber, lufthavne og rejsearrangører – og i sidste ende kundernes pengepung – vil blive samlet i et superministerium, der rummer energipolitikken, klima og det globale miljø. Connie Hedegaard vil fortsætte på denne post frem til efter klimatopmødet i 2009. Trafikministeriet bliver derfor vejenes, havnenes, lufthavnenes og jernbanernes ministerium. Det ventes, at den nyudnævne Jacob Axel Nielsen også konservativ kommer til at fortsætte.



Når det drejer sig om forbrugernes rettigheder, vil det fortsat være familieminister Carina Christensen, der skal håndtere lovgivning og regler, hvorimod turisterhvervet og events bliver i henholdsvis erhvervsministeriet og kulturministeriet. De har i øjeblikket henholdsvis Bendt Bendtsen og Brian Mikkelsen som politiske chefer.



Det kan ikke udelukkes, at Bendtsen selv halverer sit nuværende ministerium og kun bevarer posten som vicestatsminister og økonomiminister for at give plads for mere dynamik på erhvervsdelen. Hans helbred er ikke det bedste, og partiet står foran et glidende generationsskifte.

Erhvervsdelen kunne Brian Mikkelsen få. Han har haft en høj profil i Kulturministeriet, hvis bredde fra fodbold til ballet han trives med. Erhvervsdelen kunne også gå til justitsminister Lene Espersen, der ligesom Brian Mikkelsen står til forfremmelse.



En mulighed kunne være at gøre Lene Espersen til udenrigsminister i stedet for Per Stig Møller, der nærmer sig folkepensionsalderen. Udenrigsministerposten indebærer mange hundrede rejsedage. Det slider og giver ikke plads for den nuværende indehavers lyst til forfatterskab. Men det ville kulturministeriet gøre. Og det har Per Stig Møllers store interesse. Han har tidligere siddet i radiorådet og været medarbejder i DR.



Tilbage står, at branchen skal henvende sig til seks-syv-otte ministre, når de skal have deres interesser varetaget eller være i dialog med regeringen. Særligt hensigtsmæssigt er det ikke. Men muligvis uundgåeligt. Og Connie Hedegaards nye superministerium bliver det område, hvor opmærksomheden skal være stærkest. Der vil komme pres på nye CO2-skatter – og der vil være politikere, som vil foretrække dansk enegang. Det er jo godt nok indlysende idiotisk. Men det dukkede op i den netop overståede valgkamp. Og vil givet gøre det igen. Hedegaard vil næppe genere en hel branche og vil stå fast på en international fælles regel og indsats for at bekæmpe CO2-udslippet. Hun vil blive bakket op af sin kollega skatteministeren.

Men alligevel. Der er grund til at være på vagt. Også selv om rejse- og turistbranchen skal sprede sig over en halv regering for at følge ”deres” sager.



-KM




Skrevet af