Konkurrence om turister til Grønland er sundt

Læg lidt til og træk lidt fra, og indbyggertallet på Bornholm, Grønland og Skt. Thomas matcher stort set hinanden. Omkring et halvthundrede tusinde indbyggere. Men unægtelig med en betydelig forskel i arealstørrelse. Alle med turismen som noget centralt for indtjeningen, og fælles for dem en nuværende eller tidligere tilknytning til Danmark.



Fra 1. maj tager den nuværende turistdirektør på Bornholm, Niels Feerup, springet fra Rønne-området til København for at blive marketingdirektør for Grønland med base i København, men i princippet hele verden som sit område. Der er nemlig kun hovedkontoret i Nuuk og det i København, så der er nok at tage fat på.



“Jeg glæder mig vældigt, og jeg har altid holdt meget af konkurrence. Derfor er det godt at Artic Travel Group nu kommer ind både på transport- og arrangørside. Jo flere der vil være med til at lære danskerne – og alle andre- at opleve Grønland desto bedre,” siger Niels Feerup til Take Off. “Monopoler fører ikke rigtigt til vækst, og der er masser af turistpotentiale i Grønland, som bør udnyttes.”



Efter syv år på klippeøen drager han her i weekenden på jagt efter et hus i Københavns omegn. “Det er godt nok nogle pebrede priser,” fastslår han (billedet).

-ejv

Skrevet af