Aviser skælder ud på lufthavnen

I Ekstra Bladets leder om Københavns Lufthavn står bl.a.:

”EN BESTEMT gruppe af menneskeheden bliver aldrig klogere. Desværre har mange af disse uforbederlige kludderrøve tiltusket sig en stilling inden for offentlig transport…



Københavns Lufthavn har nu i dagevis udgjort en skandale. Skønt flyplaner foreligger langt ud i fremtiden, kommer det bag på fjolserne, at 80.000 passagerer om dagen skal gennem check-in.

Det hed sig ellers, at lufthavnen ville blive drevet efter alle kunstens regler, efter at nogle australiere overtog magten i foretagendet, og statens andel smuldrede.



MEN DEN ENESTE, der fik noget ud af dét, var direktør Niels Boserup og hans chefkolleger, som fyldte deres private lommer med 50 mio. kr. som tak for, at de havde gjort lufthavnen klar til at blive købt af australierne.



PASSAGERERNE har derimod intet fået ud af, at lufthavnen er gjort til en økonomisk malkemaskine for udlændinge. Passagererne står i lange køer ved nogle underbemandede kontrolpunkter. Mange oplever, at deres fly afgår uden dem.



OG LUFTHAVNSCHEF Niels Boserup, som har ansvaret for elendigheden? Han er sandelig på ferie for nogle af alle sine penge. Han nåede ud af lufthavnen, inden den brød sammen. For vores skyld kan han blive væk. Fjolser er der som nævnt rigeligt af i offentlig transport.”

Jyllands-Posten-leder om Københavns Lufthavn har overskriften: ”Årets vittighed.” Avisen skriver bl.a.:



”TITUSINDER af flyrejsende har i de seneste dage oplevet kaotiske tilstande i Københavns Lufthavn.



Mange har ikke nået deres fly, fordi de er blevet fanget i en chikanerende langsom indcheckning og sikkerhedskontrol. Andre er på et hængende hår kommet af sted, men må på grund af defekt udstyr se deres bagage strande i lufthavnen…



De farceagtige tilstande kulminerede, da Københavns Lufthavn opfordrede passagererne til at møde mindst 2½ time før planmæssig flyafgang.

Hvad er idéen i at vælge verdens hurtigste transportform, når man skal spilde urimelige mængder af tid i en dårligt organiseret lufthavn?…



Passagererne betaler høje passagerafgifter for at flyve ud via Københavns Lufthavn… I disse dage har mange svært ved at se, hvad de egentlig betaler for, herunder hvad staten leverer til gengæld for de millioner af kroner, som den dagligt skovler hjem via statsafgiften på 37,50 kr. pr. passager.



Ikke så få af de for tiden 80.000 daglige rejsende har formentlig undret sig over den manglende reaktion fra transportminister Flemming Hansen. Forundringen er berettiget al den stund, at Københavns Lufthavn ikke blot er Danmarks, men Skandinaviens vigtigste lufttrafikknudepunkt og derfor 24 timer i døgnet året rundt har pligt til at fungere med samme usvigelige præcision som et schweizisk kronometer.



I hvert tilfælde må forbrugerne konstatere, at regeringen og transportministeren har været aldeles usynlige i forhold til de kaotiske tilstande i Københavns Lufthavn, hvilket har været en pinlig oplevelse.



Det værste er dog den ansvarsforflygtigelse, der opstår i kølvandet på de kaotiske tilstande. Alle skyder skylden på hinanden, mens passagererne står tilbage som tabere.



Det er blot to uger siden, at Københavns Lufthavne af den europæiske sammenslutning af lufthavne ACI Europe blev hædret som Europas bedste lufthavn blandt andet på grund af sin ”fremragende kundeservice.”

I dag forekommer den hæder at være årets vittighed.”



Også i B.T. får lufthavnen i dag læst og påskrevet på lederplads, bl.a. hedder det:

”Søndag og mandag oplevede tusinder af passagerer i Københavns Lufthavn en ferie, der begyndte med et regulært mareridt.

Usikre ventetider i varme med utålmodige børn, minutter der blev til timer. Og fly, som måtte rejse videre – uden de rigtige passagerer og den nødvendige passage.



Københavns Lufthavn, for nylig rost til skyerne i sammenligning med andre europæiske lufthavne, har i de seneste dage og uger modtaget alvorlige skrammer i det flotte image, vedstod lufthavnens vicedirektør.



Og fra rejse- og flyselskaber blev der bebudet erstatningskrav. Velsagtens en melding til omgivelserne om, at selskaberne fralagde sig ethvert ansvar for forsinkelserne, skønt at en strejke søndag ramte et af de såkaldte handlingsselskaber, der af flyselskaberne er blevet hyret til at foretage skrankehåndteringen af passagererne i lufthavnen.



Lufthavnens problemer synes sammensat af mange uheldige sammenfald af vanskeligheder…



Til daglig er Kastrup lufthavn både smuk og effektiv, en stolt og glad oplevelse for en dansker på rejse…

Men det er overraskende, voldsomt irriterende og dybt ærgerligt, at lufthavnen ikke hidtil har kunnet få styr på problemkomplekset.”


Skrevet af