Der mangler en samlet strategi for markedsføringen af Danmark og danske virksomheder i udlandet. Det mener flere medlemmer af det danske korps af Goodwill Ambassadører, som består af danske erhvervsledere i udlandet. Konsekvensen er tab på milliarder af kroner i indtægt på turisme, eksport og potentielle investeringer, skriver Ugebrevet Mandag Morgen.
Problemet er bl.a., at for få udlændinge kender Danmark og danske produkter. Mange udlændinge har hørt om Lego, B&O og Carlsberg, men ved ikke, at de er danske. Desuden synes kun hver fjerde goodwill-ambassadør, at det er nemt at sælge Danmark som erhvervsnation.
De ca. 40 goodwill-ambassadører er i disse dage til deres årlige seminar i København. Her kan de trods alt præsentere gode eksempler på deres markedsføring af København i udlandet.
Det er syvende gang Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity’s goodwill-ambassadører mødes for at gøre status over årets resultater, udveksle erfaringer og blive opdateret om udviklingen i hovedstadsregionen.
I det forgangne år har ”ambassadører” i 27 lande iværksat 141 initiativer ved fx. at fremvise hovedstadsregionen som kongresdestination.
KØBENHAVN 6. DYREST I VERDEN
En undersøgelse af købekraften hos indbyggerne i 70 storbyer fra den schweiziske storbank UBS viser i øvrigt, at Oslo er verdens dyreste by. Derefter kommer Hong Kong, Tokyo, New York, Zürich og København.
Billigste storbyer er Mumbai (Bombay) og Buenos Aires, hvor leveomkostningerne er en tredjedel af Zürichs.