Manglende dansk turiststrategi koster milliarder

Der mangler en samlet strategi for markedsføringen af Danmark og danske virksomheder i udlandet. Det mener flere medlemmer af det danske korps af Goodwill Ambassadører, som består af danske erhvervsledere i udlandet. Konsekvensen er tab på milliarder af kroner i indtægt på turisme, eksport og potentielle investeringer, skriver Ugebrevet Mandag Morgen.




Problemet er bl.a., at for få udlændinge kender Danmark og danske produkter. Mange udlændinge har hørt om Lego, B&O og Carlsberg, men ved ikke, at de er danske. Desuden synes kun hver fjerde goodwill-ambassadør, at det er nemt at sælge Danmark som erhvervsnation.



De ca. 40 goodwill-ambassadører er i disse dage til deres årlige seminar i København. Her kan de trods alt præsentere gode eksempler på deres markedsføring af København i udlandet.




Det er syvende gang Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity’s goodwill-ambassadører mødes for at gøre status over årets resultater, udveksle erfaringer og blive opdateret om udviklingen i hovedstadsregionen.




I det forgangne år har ”ambassadører” i 27 lande iværksat 141 initiativer ved fx. at fremvise hovedstadsregionen som kongresdestination.



KØBENHAVN 6. DYREST I VERDEN




En undersøgelse af købekraften hos indbyggerne i 70 storbyer fra den schweiziske storbank UBS viser i øvrigt, at Oslo er verdens dyreste by. Derefter kommer Hong Kong, Tokyo, New York, Zürich og København.




Billigste storbyer er Mumbai (Bombay) og Buenos Aires, hvor leveomkostningerne er en tredjedel af Zürichs.

Skrevet af