Bagsiden

Flere og flere gratis hoteltelefoner




Protester er der nok af fra amerikanske gæster på hotellerne. Kravet om fri internetadgang, fri vækning og frie telefonsamtaler vokser fra dag til dag. Der er ifølge American Hotel and Lodging Association ikke nogen klar linie for de gratis ydelser, hvad enten det er luksushoteller eller turisthoteller.



Tværtimod er det sådan, at jo dyrere hotellet er, desto større er risikoen for at gæsten skal betale for ydelserne. Internetadgang koster på stort set alle luksushoteller, mens kun 17 procent af øvrige hoteller opkræver afgift.



62 procent af alle amerikanske hoteller stiller nu lokale telefonsamtaler gratis til rådighed mod 34 procent for tre-fire år siden.




Leg med computerhund




På det ny Hotel The W. Hotel i Seoul kan gæsterne nu få “deres egen hund” med på værelset i form af en elektronisk styret robothund for, at man ikke skal føle sig ensom.



Den kan udføre op til 100 kommandoer, Læg dig, pus ham (eller hende), logre med halen, samlet et kødben op og lege med en bold. Den kan også lære sin midlertidige herre at kende. Pris for hunden opgives ikke, heller ikke hvad der kommer til at stå på regningen til firmaet, når man kommer hjem.




Hvad gør du som det første på hotelværelset?




De fleste feriegæster har deres egne små ritualer, når de lukker sig ind på et hotelværelse. Her fortæller en række chefer fra rejsebranchen om netop deres vaner.



I øvrigt apropos hotelværelser: et amerikansk hotelbookingfirma har en statistik over amerikanske hotelgæsters adfærd. Den viser, at 20% snupper toiletartikler fra stuepigens vogn, hver femte spiser i sengen og cirka hver anden af gæsterne mellem 18 og 34 år smugler ekstra gæster ind på værelset.



Men hvad gør cheferne i de danske MyTravel-selskaber. Det har selskabets informationschef lavet en lille enquete om:



Jan Vendelbo, direktør, Spies: ”Jeg er ivrig cyklist og må sikre mig, at der kan stå en racercykel på altanen. Når jeg nu alligevel er derude, gør jeg, som ni ud af ti gør: nyder udsigten og siger Aaaaaaaaaaaaaa… endelig ferie!”



Tom Clausen, direktør, MyTravel Airways: ”Værelsestemperaturen er vigtig, airconditionanlægget må ikke støje og så er næste skridt en kold øl på altanen.”



Carlos Cebrian, produktchef, Ving: ”Jeg går ud på altanen og glæder mig over et værelse med havudsigt og et stenkast til vandet.”



Kjeld Gadegaard, salgschef, Tjæreborg Rejser: ”Jeg suser direkte ud på badeværelset for at sikre mig, at det er udstyret med “mit” elskede badekar.



Torben Andersen, informationschef, MyTravel Airways: ”Først leder jeg efter et “Do not disturb” skilt, så jeg nogle morgener kan sove længere, end rengøringsdamen måske lige har forestillet sig. Hvis der er et TV, checker jeg muligheden for at se CNN eller BBC News. Jeg er stensikker på, at verden går totalt i stå, hvis jeg ikke kan se nyheder.”




Skrevet af