Dagens kommentar

Flere tusinde borgere fra Roskilde-egnen mødte onsdag aften for at høre nyt om planerne om en betragtelig udvidelse af Roskilde Lufthavn. Stemningen var åbenlyst imod mere flytrafik nær den gamle kongeby. Og mange vil givet komme med indsigelser til HUR, inden tidsfristens udløb om en god uge.



Det er selvfølgelig nemt at forstå, at mange ikke personligt har lyst til mere trafikstøj i deres idyl midt i den danske natur og kun 30 km fra Københavns rådhusplads.



Men der bør ikke være nogen vej udenom. Lad os håbe, at det politiske flertal i HUR står fast. Både for at sikre Københavns Lufthavn en rimelig aflastning, men også for på sigt at give Københavns Lufthavn den konkurrence, der er nødvendig af hensyn til passagerer og rejsearrangører. Lige nu er CPH jo ejer af Roskilde, men man kan jo bevare et stille håb om, at strukturen vil blive brudt op – også for CPHs egen skyld.



For den erhvervsmæssige udvikling på Sjælland og Lolland-Falster vil en styrket lufthavn i Tune være en kæmpe løftestang. Så også af regionalpolitiske grunde er ideen rigtig.



Men også i Odense er udvidelser af lufthavnen på vej og flere udenlandske ruter vil se dagens lys. Det er ambitiøse fynske politikere, der både omfatter borgmester i Odense Jan Boye og hans partiformand, Bendt Bendtsen, og som jo er hele landets erhvervsminister, men folketingskandidat i den fynske hovedby.



Under normale omstændigheder ville det være urimeligt at kritisere et lokalsamfund for dets initiativrigdom, men lufthavnsdiskussionen er lidt anderledes. For mange lufthavne modtager offentlige donationer. Den vestdanske lufthavnskrig bliver derfor hurtigt ført for skattekroner. Der er ikke tale om markedsøkonomi, som vi kender det fra andre dele af samfundslivet.



Og det gør, at der god grund til at være opmærksom på, om skattekronerne rundt i landet bruges til almenvellets gavn. Fra Odense er ca. en time i bil til lufthavnene CPH, Roskilde og Billund.



Drive lufthavn uden en kritisk masse af passagerer og gods er meget vanskeligt. Og svaret er ikke flere kommunale og regionale kroner, men derimod mere sammenhæng i den vestdanske lufttrafik.


Skrevet af