Advarsel mod billig-garantier

Ind imellem dukker der påstande op om ’bedste prisgaranti’, ’billigste fly med prisgaranti’, ’laveste prisgaranti’, ’garanteret bedste pris på Internettet’, ’billigste biludlejning på markedet’ og ’Hotel Price Guarantee’.

 

Løfterne er som regel fulgt af forskellige løfter om tilbagebetaling af prisforskelle og til og med løfter om præmier hvis kunderne finder noget billigere. Forbrugerombudsmanden melder om en betydelig vækst i brugen af den type løfter og garantier og er utilfreds med dem. Derfor har han skrevet brev til et godt en snes udbydere af rejsesites på Internettet med pålæg om, at udbyderne enten dokumenterer deres påstande eller får dem fjernet fra netsiderne.

”Sådanne prisgarantier er ikke til at stole på”, siger sektionschef Frode Elton Haug hos Forbrugerombudsmanden. ”Det er ikke muligt at følge med i priserne og kontrollere, at de er billigst, fordi tilbuddene er så mange og konkurrencen så hård, at priserne ændrer sig hele tiden”, siger han til Aftenposten.

De godt 20 udbydere som Forbrugerombudsmanden hidtil har slået ned på, har frist til udgangen af denne uge til at svare. Ifølge Haug har flere af dem allerede indrømmet, at de ikke har dokumentation, og at det er vanskeligt at dokumentere, at deres priser er lavest. De fleste af selskaberne som indtil nu har svaret Forbrugerombudsmanden, har givet tilsagn om at de vil stoppe den type internetsites.

Skrevet af Flemming Juul