Kræver salg af lufthavn i Roskilde

Københavns Lufthavn i Kastrup har længe nok haft en dominerende stilling, lyder det fra både Sterling Airlines og Danish Air Transport (DAT), som begge mener, at Københavns Lufthavne (CPH) bør tvinges til at sælge lufthavnen i Roskilde fra.
På den måde vil det kunne skabe øget konkurrence og dermed trække mange lavprisoperatører til. ”Roskilde er en glemt juvel, der blot skal poleres for at blive et godt lavprisalternativ. Det vil også give adgang til billigere parkering, en faktor der også vil spille ind for lavpriskunder,” siger direktør for DAT, Jesper Rungholm.
Niels Brix, kommunikationsdirektør i Sterling, har skrevet til transportminister Flemming Hansen (K) for at få ham til at ”bryde Københavns Lufthavnes mangeårige monopol ved at sælge Roskilde Lufthavn.”
Medens ministeren finder tanken interessant, ser han ikke forslaget som værende realistisk. ”Københavns Lufthavne er et privat selskab, og hvis jeg skulle tvinge det til noget, vil selskabet formentlig kalde det ekspropriation,” siger han. Og det er præcis, hvad det vil blive betragtet som, lyder det fra direktøren, Niels Boserup, der samtidig siger, at ejendomsretten, så vidt han da ved, fortsat gælder i Danmark. ”Vi er en forretning, og vi ejer lufthavnen i Roskilde, som vi selv er interesseret i at udvikle.”
(Børsen og Jyllands-Posten 16.11.2005)

Skrevet af