Sunny Tours tredje konkurs koster 18 mio. DKK

Hvorfor skal de sunde og veldrevne pakkerejsebureauer blive ved med at betale for uduelige, måske uærlige eller blot uheldige aktører i rejsebranchen? Det spørgsmål dukkede atter op i går i forbindelse med årets to første konkurser i den danske rejsebranche.



Sunny Tours af 1998 og EuroPas Rejsebureau, der har samme adresse på V. Farimagsgade 1 i København som Sunny Tours, meddelte Rejsegarantifonden, at de ikke har mulighed for at fortsætte deres virksomhed.




For hver solgt pakkerejse skal der ifølge loven indbetales 5 kroner til Rejsegarantifonden – og fonden skal nu hoste op med 18-20 mio. DKK efter de to krak.



EuroPas og Sunny Tours har pt. ca. 1.000 gæster på fly- og busrejser i Europa – bureauet havde solgt andre 18.500 rejser til kunder, der nu formentlig ikke kommer nogen steder.



Rejsegarantifonden sørger for indkvartering samt hjemtransport af kunderne. Konkursboets kurator, advokat Ole Mørch, forsøger at overdrage rejsebureauaktiviteterne, således at rejsekunderne tilbydes at få rejsen gennemført som planlagt.



Formanden for Rejsegarantifonden, advokat Bent Mebus, siger til Take Off, at tabet bliver ca. 18-20 mio. kroner efter at garantibeløbene er trukket fra.



Det er tredje gang, Sunny Tours går ned. Anden gang købte Ørslev Rejser, som nu kører busrejserne for firmaet – og som har sagt ja til at gennemføre rejserne til Berlin, Stetin, Prag og Paris. Resten af de 18.500 passagerer kommer ingen steder, men får pengene tilbage. Bent Mebus bekræfter, at man længe har haft mistanke til de to bureauer og for nylig bad om ekstra oplysninger.



EuroPas Rejsebureau og Sunny Tours’ seneste krak er en af de største konkurser i rejsebranchen de senere år. Siden 1999 er flere end 25 rejsebureauer gået nedenom og hjem.



Henrik Specht, generalsekretær i Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, er oprørt over, at den sunde del af rejsebranchen skal overføre store beløb til den syge del. ”De 20 millioner kroner svarer til, hvad der samlet er betalt til Rejsegarantifonden af chartergæsterne de seneste fire år. Det er ikke rimeligt, at 95% af tabene ved en konkurs skal betales af mere seriøse selskabers kunder,” siger han til Berlingske. Han opfordrer politikerne til at ændre en forkert og uretfærdig sikkerhedsordning for de rejsende. Han ønsker en langt større sikkerhedsstillelse, før en rejsearrangør kan sælge ferierejser og dermed opkræve millionbeløb som forskud fra rejsegæsterne. ”Vi taler jo her om betroede midler fra kunderne,” siger han.



Danmarks Rejsebureau Forening, der organiserer 136 af de – typisk store og større – rejsebureauer mener også, at der i høj grad er brug for en revision af Rejsegarantifonden. Der er i alt 537 rejsebureauer i Danmark. DRF’s direktør, Lars Thykier, efterspørger mere seriøsitet i branchen og større ansvarsbevidsthed.



Sunny Tours, der blev reetableret i 1998, har kørt med negativ egenkapital de seneste år. Udover busrejser har selskabet på det seneste også arrangeret ferierejser med fly til bl.a. Spanien og Venedig.

Skrevet af