Air France åbner ikke på Billund

Når Sterling med udgangen af vinterkøreplanen lukker de tre tidligere Maersk Air-ruter fra Billund til hhv. Amsterdam, Frankfurt og Paris de Gaulle, åbner KLM til Amsterdam og Lufthansa-partneren Cirrus Airlines til Frankfurt.



Men, erfarer Take Off, Air France vil ikke indsætte egne fly for at betjene Billund og Paris de Gaulle. Vil rejsebureauerne booke passagerer på f.eks. Air Frances langruter ud af de Gaulle skal de flyve via Amsterdam i codeshare med KLM.



Air France har forgæves søgt at skaffe egne eller søsterselskabers fly til en direkte rute mellem Billund og Paris de Gaulle. Samtidig er Billund ikke hyber-interessant fordi Sterling allerede flyver til Paris’ lavprislufthavn, Beauvais, ”og Air France vil ikke bokse med lavpriskonkurrence med Sterling-billetter til 500 kr.,” lyder det.

Der er ikke busforbindelse direkte mellem Beauvais og de Gaulle, turen tager en time med taxa.



Mens Air France ikke har interesse i Billund-ruten, er selskabet mere end tilfreds med ruten fra København til de Gaulle. De fire daglige afgange ”er næsten proppet hver dag med en loadfaktor på 90.” Air France har bedt om større fly til ruten, gerne Airbus 320. A320, som flyver en gang dagligt på København, har ca. 150 pladser mod de mindre Airbus 318 og 319 cirka 30 færre sæder. På Air Frances ønskeseddel står også en femte afgang til København.



60% af Air Frances passagerer fra København flyver videre med selskabets store oversøiske netværk. Bl.a. til Sydamerika, Asien, Mellemøsten og USA og Canada. F.eks. har Air France fem og Skyteam-partneren Delta tre daglige afgange fra Paris til New York, heraf syv til Kennedy og den sidste til Newark. Air France sælger også godt fra Danmark på ruterne til Montreal og Toronto.



HB

Skrevet af