Afviser klager fra flyselskaber

Henrik Busch.

DEBAT: Tidligere kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, hotelejer Henrik Busch, skriver i dette debatindlæg, at han ikke forstår klager fra lobbyorganisationen Airlines4Europe, som de sidste uge blev præsenteret hos standby.dk

Af Henrik Busch

”Misundelse er en grim ting! Flyselskaberne skulle bruge deres kræfter på at forbedre deres produkt overfor kunderne i stedet for at være misundelige på, at de, der driver lufthavne, koncentrerer sig om at skabe de bedst mulige betingelser for at afvikle flydrift.

Københavns Lufthavns indtægter afhænger af, hvor mange passagerer der kommer gennem lufthavnen. Der betales passagerafgift, som i sidste ende fastsættes af staten.

Passagerafgiften ligger på 80 og 95 kr. i København – og det er vel i bund og grund ikke så urimeligt for at stille hele lufthavnen til rådighed for flyselskaberne – den afgift lægges jo på billetten som passager!

Flyselskaberne er selv med til at forhandle denne afgift i en periode på 3-4 år, og derved er de med ved bordet og kender betingelserne for at flyve fra en given lufthavn.

Når København får flere passagerer gennem lufthavnen, er det således en win win situation for flyselskaber og lufthavnen, som også får en del af den omsætning, som driftige detailhandlere og internationale varemærker skaber i butikker, restauranter, barer og caféer.

Københavns Lufthavn har i årtier vundet anerkendelse og internationale priser for det at stille en velfungerende lufthavn til rådighed, og det er vurderet af såvel flyselskaber som ikke mindst af dem, det hele handler om, nemlig passagerne som gang på gang roser deres “egen” lufthavn.

I de kommende 5-10 år skal Københavns Lufthavn investere 20 milliarder kr. i at udbygge lufthavnen for at forberede den til en passagervækst fra de nuværende ca. 29 mio. (2016) passagerer til hen ved 40 mio.

Der modtog lufthavnen også kritik af, at Tværbanen skulle inddrages – en kritik der kom fra flyselskaber og kaptajner, sikkert “plantet” af lobbyorganisationen.

Tværbanen anvendes kun i meget begrænset omfang – og hvis det vil betyde, at kun op til 5% af trafikken bliver forstyrret – men alligevel kommer sikkert ned på jorden, er det vel ikke så galt i forhold til, at lufthavnen fysisk skulle udvides og store arealer uden for lufthavnen i dag skulle inddrages for en stor fysisk landvinding, der ville betyde meget for beboere, landmænd og andre med grunde, huse og arealer op til lufthavnen, som vi kender i dag.

En fantastisk plan er skabt inden for nuværende fysiske rammer – det bør alle være glade for. Det ville være fint, hvis samarbejdet mellem lufthavne (gælder i hele Europa) og flyselskaber kunne styrkes og afvikles i skøn tosomhed i stedet for at angribe ofte pga. misundelse over det at tjene penge og gøre det godt.

En sidste vigtig ting, som naturligvis glæder os som rejsende, er det faktum at flybilletterne er blevet uforskammet billige, og at vi derved rejser mere og oftere er jo ikke noget Lufthavne har fundet på. Det er flyselskaberne selv, der har startet krigen i sin tid og det, at man kan flyve til en europæisk hovedstad for 199 kr,. som er mindre end en togbillet fra København til Aarhus, er vel deres egen sag.

Lad os glæde os over, at vi har en af verdens bedste lufthavne i København. At den genererer tusindvis af arbejdspladser nu og endnu flere i fremtiden – at mere end 550 virksomheder driver forretning på lufthavnens grund og er en del af succesen – det skal vi glæde os over, det skal vi være stolte af.

Godt Nyt År!”