Air Force One skal skiftes ud

airforceoneUSAs luftvåben har bedt flyproducenterne om tilbud på to nye kæmpefly, der skal erstatte præsidentflyet, Air Force One.

Den berømte blåhvide Boeing 747-200 er ved at være for gammel og slidt. Det har blandt andre fløjet præsidenterne Barack Obama, George W. Bush og Bill Clinton til Københavns Lufthavn, skriver dr.dk.

De to identiske nuværende fly blev taget i brug i begyndelsen af 1990erne, og deres udløbsdato nærmer sig, skriver Dayton Business Journal.

Fly-producenter, der mener at kunne levere fly til USAs præsident, kan henvende sig inden den 9. oktober. De nye fly skal leveres i 2021, så Obama, hvis embedsperiode slutter i januar 2017, planlægger for sine efterfølgere.

I udbudsmaterialet hedder det, at det skal være et fly på en fire motorers widebody kommerciel platform, som opfylder særlige krav til kraft, passagerer, sikkerhed og rækkevidde.

Det betyder reelt, at kun Boeing og Airbus kan levere. Imidlertid ventes Airbus ikke at byde, skriver Bloomberg, som har forhørt sig hos den amerikanske afdeling af Airbus.

Det betyder, at Boeing ligner den eneste seriøse byder.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.