Air France klar med ny storoffensiv

Air France har for længst afsløret den offensiv, der i første omgang omfatter omstrukturering af organisationen, oprettelsen af nye baser og 13 nye ruter.

 

Selskabet har også omtalt ”et lavprisselskab i selskabet”, men præcis hvordan et sådant skulle håndteres, var mindre konkret. Ved pressemøde i København onsdag var Air Frances country manager for Danmark og Island, Vincent Audusseau, dog klar:

 

”2. oktober begynder operationen på 13 nye ruter ud fra selskabets nye base, Marseille, hvoraf en rute fra Frankrigs næststørste by går til København.”

 

Lignende baser oprettes i Toulouse, Nice og Bordeaux, ruterne skal alle opereres af ca. 20 Airbus A20, hvilket på sigt betyder besparelser for selskabet, idet det bl.a. reducerer udgifterne på omskoling mellem flytyper.

 

”Marseille-satsningen er første del af langsigtet strategi. Fordi vi har tabt markedsandele, har vi indset, at vi må optimere vores struktur,” sagde Vincent Audusseau og tilføjede:

 

”Så ud over at udvide sædekapaciteten op til 30 pct. ved etablering af 54 nye ruter fra de fire nye baser – og en forventning om 1,3 mio. ekstra passagerer – indfører vi også en anden struktur. Vi optimerer brugen af flyene til 14 timer om dagen mod de nuværende ca. 8. Det betyder at vores personale skal arbejde mere, og det punkt har været en hård nød at knække med fagforeningerne.”

Skrevet af Anne Orholt