Air France reducerer på Billund

Fra sommerprogrammet har Air France kun en daglig afgang mellem Billund og Paris. Og mens partneren KLM får bagageafgift i Europa, sker det ikke hos Air France.

Air France-ruten mellem Paris og Billund bliver skåret ned fra de nuværende 19 ugentlige fly til en daglig morgenafgang. Ruten flyves med en Embraer 190 med plads til 100 passagerer af HOP, Air Frances nye sammenlagte regionalselskab af tre datterselskaber, Airlinair, Brit Air og Régional.

Det oplyser Vincent Audusseau, landechef for Air France KLM i Danmark til standby.dk

”Air France skal reducere sine omkostninger – men forretningsfolk får stadig en fuld dag i Paris ved at flyve ud med vores morgenfly og retur til Billund om aftenen. Og mens Air France hidtil har haft 50 sæder på sine daglige fly mellem Billund og Paris, tilbyder vi nu et større fly med 100 sæder. Det er godt nyt for f.eks. grupperejser,” siger Vincent Audusseau.

De små fly fra f.eks. Billund bruger en landingstid, en slot, i Paris, som i stedet kan benyttes til endnu en flyvning med selskabets største passagerfly, A380.

I øvrigt genoptager Air France fra juli sæsonruten mellem Marseilles og København med tre ugentlige fly, lørdag, søndag og mandag.

Også fra sommerprogrammet øger Air Frances største datterselskab, KLM, sin betjening af Billund med tre daglige afgang med de større B737’ere til Amsterdam. På hverdage har KLM fem fly om dagen.

Endnu større bliver forøgelsen mellem Aalborg og Amsterdam – her indsætter KLM større fly, hvilket giver øgning på 18 pct. af flysæder.

KLM meddelte i denne uge, at det på bookinger efter 22. april vil opkræve op til 30 euro for indchecket bagage på flyvninger indenfor Europa – prisen er 15 euro, hvis der betales online. Medlemmer af KLM’s kundeprogrammer, og passagerer, der har billet med fuld fleksibilitet, er undtaget for fordyrelsen.

Til standby.dk siger Vincent Audusseau, at Air France ikke har samme planer, bl.a. fordi Air France ikke har samme forretningsmodel på dette område.