Airbus fremtidsvision giver effektiv flyvning

Visionen handler om meget andet end flydesign og sætter fokus på, hvordan flyene kan fungere på en bæredygtig måde – både på jorden og i luften – i takt med den stigende lufttrafik.

 

Allerede i dag kan flyvninger i Europa og USA afkortes med i gennemsnit 13 minutter, hvis flyveledersystemerne og teknikken ombord på flyene blev optimerede, viser studier, som Airbus har gennemført. Med omkring 30 millioner flyvninger om året, ville det indebære en besparelse på omkring ni millioner tons flybrændstof om året, hvilket svarer til 28 millioner tons mindre CO2-udslip og en besparelse på fem millioner flytimer. Hvis man tilføjer brugen af alternative energikilder og nye måder at flyve på, er der mulighed for endnu flere forbedringer.

 

Smarter Skies-visionen består af fem koncepter, som hver for sig omfatter forskellige faser i flyvningen:

Start med ’eco-climb’ betyder, at flyene starter med hjælp af udstyr på jorden, som drives af vedvarende energi. Det giver hurtigere acceleration og hurtigere starter, hvilket både mindsker støjen og gør det muligt hurtigt at nå en økonomisk flyhøjde. Desuden kan startbanerne gøres kortere.

 

Højt udviklet intelligens i flyene vil gøre det muligt for flyene selv at vælge den mest effektive og miljøvenlige rute og udnytte vejret og de atmosfæriske forhold.

 

På højt belastede flystrækninger indrettes ’luftmotorveje’, hvor flyene flyver i formation ligesom fugletræk, hvilket giver mere energieffektiv flyvning, da luftmodstanden og dermed brændstofforbruget reduceres.

 

Fly som kan svæve frit på tomgang og gennemføre bratte indflyvninger giver både lavere udslip og mindre støj, da der hverken benyttes motorer eller luftbremser. Metoden indebærer også, at man kan mindske farten tidligere ved landing, hvilket muliggør kortere landingsstrækninger og dermed også kortere landingsbaner.

 

Når motorerne på de fly, som har landet kan slås fra tidligere og landingsbanerne tømmes hurtigere, mindskes udslippet når flyene taxier. Med ny teknik kan flyenes position efter landingen forudsiges med stor præcision, så et transportsystem, der drives af vedvarende energi, hurtigt kan flytte flyene fra landingsbanen og gøre det muligt at optimere brugen af terminalpladserne og minimere tiden ved både baner og gater.

 

Brugen af biobrændstof og andre potentielle alternative energi­kilder bliver nødvendige for at sikre forsyningen af energi og reducere luftfartens langsigtede påvirkning af miljøet.

 

Airbus arbejder allerede med innovative løsninger for at imødekomme udfordringerne omkring en bæredygtig luftfart og med udvikling og brug af alternativ brændstof, såvel som flydesign og mere effektiv trafikstyring.

 

Mer information on Smarter Skies finns på www.thefuturebyairbus.com

Skrevet af Flemming Juul