Airbus tester ny landingsprocedure

Airbus datterselskab Quovadis har, sammen med det svenske flyselskab Novair og andre partnere i Vinga projektet, gennemført verdens første indflyvning med RNP-AR* i kombi­nation med en overgang til en eksakt

ILS landing. Flyvningen blev gennem­ført med en Airbus A321 på Göteborg Landvetter Airport.

 

Ved at sammenknytte en ILS landing med en indflyvning med RNP, Required Navigation Performance, er der ikke længere behov for den begrænsning på 200 fods højde, som ellers gælder for fleksible indflyvninger. Det betyder, at det nu under alle vejrforhold er muligt systematisk at reducere flystøj på

jorden og minimere brændstof­for­bruget gennem kortere indflyvningsstrækninger.

 

Vinga projektet bygger videre på erfaringerne fra sidste års Aire ’Mint’ flyvninger som Novair gennemførte i Stockholm, hvor fordelene ved en kombination av RNP og ’Continuous Descent Operations’ (CDO) blev

demonstreret.

 

Vinga projektet tager udviklingen endnu et skridt i og med, at det dækker alle faser af flyvningen ’en-route to en-route’ når Novairs Airbus A321 lander og starter i Landvetter. Resultatet er en reduktion af CO2-utslippet med omkring et tons pr flyvning. Vinga indgår i EU-kommissionens Sesar program, som har til formål at modernisere det europæiske flyveledningssystem.

 

Projektet undersøges i Göteborg i 2011. I følge planerne skal der gennemføres over 100 Vinga-flyvninger frem til september for at validere fordelene ved en GPS baseret indflyvningsbane. Fokus ligger på at

reducere støj og brændstofforbrug ved at undgå støjfølsomme områder og afkorte indflyvningsstrækningerne.

 

”Sverige har en ledende rolle når det gælder forskellige miljøinitiativer. Det tidligere Mint projekt og nu Vinga projektet har stor betydning for at bevise, at RNP-AR er en udmærket løsning for at reducere brændstofforbruget og undgå støjfølsomme områder under indflyvning”, siger Paul-Franck Bijou, som er CEO for Quovadis

Skrevet af Flemming Juul