”All inklusive er ikke godt for charterbranchen”

Ved starten af Ferie for Alle i fredags modtog adm. direktør for Herning Messecenter, Georg Sørensen, Havfrueprisen – uddelt af Danske Rejsejournalister. Takeoff.dk omtalte denne pris på vores hjemmeside i fredags.

 

Ved samme lejlighed uddelte foreningen prisen som Årets Rejsejournalist. Den gik til journalist Johnni Balslev, der fik prisen overrakt af formand for Danske Rejsejournalister, Anne-Vibeke Isaksen. Men der var ikke tid til hele hans takketale. Den bringes her:

 

”Tak til Anne-Vibeke og bestyrelsen i Danske Rejsejournalister.

 

Efter over 20 år som rejsejournalist er jeg stadig vild med at rejse. Og charterrejsens fortræffeligheder har jeg tidligere understreget. Men jeg må jo leve op til mit image og holde den kritiske stil. Derfor har jeg et par kommentarer til noget af det, vi oplever i forbindelse med især charterrejser.

 

At holde ferie skal være en positiv oplevelse. Men som forbrugere skal vi også være opmærksomme på, hvilke konsekvenser vore ferievalg kan have. All Inclusive er fint for storfamilien, hvor ungerne har svært ved at bestemme sig for menuen – og swimmingpoolen kalder.

 

Men vi skal gøre os klart, at vi kan påvirke lokalsamfundet, hvis vi ukritisk vælger all inclusive. Jeg har set flere rejsemål, hvor restauranter må lukke eller krybe meget for at holde liv i forretningen. Nogle steder har de været kede af, at folk kun kom fra deres hotelresorts for at drikke sig stangstive.
 
Det kan betyde, at vi vil se flere halvdøde lokalmiljøer, hvis antallet af all inclusive rejser fortsætter med at stige. Vi risikerer at miste de livlige havne- og bymiljøer.

 

Og så fik jeg en lille opbyggelig historie fra erfaren dame i branchen på Gran Canaria. ”Er du klar over, at de skænker øl og vand af specielle lavprishaner til all inclusive-gæsterne på dette hotel?” Næh, det var jeg ikke. Vi skal altså også være opmærksomme på, at vi måske heller ikke altid får det vi tror, når vi vælger all-inclusive.
 
Udbyderne af rejser bør påtage sig samme ansvar. Ikke kun i forhold til all inclusive. Men det er vigtigt, at vi bevarer og udbygger den tværkulturelle del af rejsen. Vi må gerne lære lidt undervejs. Giv gæsterne mulighed for at vælge ud fra en palet af tilbud på rejsemålet.

 

Her har et par af de store rejsearrangører skåret ned på oplysningerne i deres informationsmapper. For mig er det chartergæstens bibel. Den fleksible informationsmappe er den aktive forbindelse mellem gæst, arrangør og lokalmiljøet.
 
Enkelte rejsearrangører har nok i for høj grad lagt initiativet over på kunderne. Nu skal vi som rejsende henvende os, hvis vi vil vide noget.

 

Men det kan være svært at vide, hvad man skal spørge om eller har af muligheder, hvis ikke man kender særlig meget til rejsemålet. Arrangørerne af charterrejser bør ikke fralægge sig ansvaret for og initiativet til det mellemfolkelige aspekt i rejsen.
 
De lande vi rejser mest til må gerne i højere grad tage højde for det stigende prisniveau. Kvaliteten på rejsemålet skal stå i forhold til prisen. Mallorca er fint eksempel på en flot renæssance for en ellers delvist nedslidt destination.
 
Vestkreta er i den anden ende. Vestkreta er populært som bare pokker i Skandinavien, men på vej ind i en stærk nedslidning. Der er ingen samlet planlægning, ruiner fjernes ikke, der er alt for mange stærkt trafikerede veje uden fortorve, ingen ordentlig kloakering og et forsømt bymiljø i Chania. Her kommer turisternes penge ikke tilbage til lokalmiljøet.

 

Rejsestof giver gode annonceindtægter. En større del af de penge måtte gerne give sig et redaktionelt udtryk. Altså gerne flere penge tilbage til rejseredaktionerne, så de kan give forbrugerne nogle flere spændende, forbrugeroplysende og kritiske rejseartikler.”

(Johnni Balslev har hjemmesiderne gaaentur.dk, fridagsferie.dk og ferierejsen.com)

 

Skrevet af Henrik Baumgarten