Amerikanere klager stadig mere over flyselskaber

Passengers queue to go through security checks at the departure gate at Gatwick Airport in southern EnglandLUFTFART: Der var i årets første halvår en stigning af antal klager fra flypassagerer om alt fra for høje billetpriser til de mange ekstra udgifter flyselskaberne er flittige til at indføre.

I en halvårsrapport fra USA’s transportministerium oplyser ministeriet, at det i årets første halvår fik 9.542 klager om såvel amerikanske som udenlandske flyselskaber, en stigning på over 20 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Der var tredobling til 870 af klager over priser på flybilletter samt manglende information fra flyselskaber mens billetten bookes.

Næststørste klageområde var de såkaldte ancillary services, gebyrer, som flyselskaberne påfører passagererne oven i prisen på selve flybilletten. Det gælder alt fra at få bagage med i lastrummet, ændringer af reservationer og flytider osv.

Ifølge tal fra transportministeriet steg flyselskabernes indtægter fra disse gebyrer 9 pct. i årets første kvartal, svarende til 864 mio. dollars i indtægter alene på denne konto.

Der kom også mange klager over flyaflysninger og forsinkelser, der kostede mistede videre forbindelse, skriver Reuters.