Amerikanske kæder starter dansk burgerkrig

carls-burgerDansk Supermarked vil åbne 40 nye, amerikanske burgerrestauranter i Danmark og samtidig investerer McDonald’s i ombygning af alle kædens danske restauranter.

Dansk Supermarked Group har rettigheden til at etablere burgerbarer i Danmark for den amerikanske koncern Carl’s Jr. I første omgang retten til burgerrestauranter i Bilka-varehuse. Men den er nu udvidet til restauranter på strøgplaceringer, i storcentre, ved trafikknudepunkter eller andre steder, skriver finans.dk.

Marianne Bedsted, direktør for Franchise i Dansk Supermarked understreger, at der kommer mange flere end de nuværende fem Carl’s Jr., som alle ligger i Bilka: ”Sideløbende er vi ude og jagte placeringer uden for egne varehuse. Forbrugerne efterspørger burgere af høj kvalitet, og vi vil bruge Carl’s Jr.-konceptet til at komme endnu bredere ud”.

Dansk Supermarked har ud over Carl’s Jr. også en franchiseaftale om Starbucks-kaffebarer i Danmark. I den sammenhæng åbnes kaffebarer i egne lokaler og andre steder – især i Aarhus og København, så der nu er 15 danske Starbucks.

Carl’s Jr. vil forsøge at vinde markedsandele fra Burger King og McDonald’s. Men også fra lokale burgerrestauranter. Hos McDonald’s Danmark, der har 89 burgerrestauranter byder kommerciel direktør Mads Friis den ny konkurrence velkommen: ”Vores markedsandel vokser og vi sætter salgsrekord i disse år. Der er plads til os alle”.