App om hotspots for unge i Tyskland

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har gennemført undersøgelser sammen med rejsearrangøren ruf og A&O Hotels and Hostels, hvor unge tyskere bliver udspurgt om deres såkaldte hotspots.

Resultaterne skal indgå i DZT’s Youth Travel-kampagne, der starter til marts  i forbindelse med ITB i Berlin. ”Unge rejsende fra udlandet er fremtidens forretnings- og ferierejsende i Tyskland. Ikke mindst da indlandsturismen vil blive mere præget af de demografiske forandringer, udgør de unge en stadig vigtigere målgruppe”, siger Petra Hedorfer, bestyrelsesformand for DZT.

De hotspots, som de unge tyskere har valgt bliver offentliggjort på et gratis folde-ud-kort. Næste skridt bliver et interaktivt kort på www.germany.travel/jugendliche. På den måde kan besøgende allerede før deres rejse lære de unge tyskeres yndlingsattraktioner og -steder at kende og opleve dem virtuelt. Det interaktive kort linker til YouTube-film, Twitter- og Facebook-kommentarer og Qype-anmeldelser. Herudover er det planlagt at integrere transport-informationer som jernbanestationer og lufthavne, overnatningsmuligheder og gratis WiFi-spots. En kompakt variant af kortet, med fokus på de gratis WiFi-spots i hele Tyskland, vil blive tilbudt parallelt som en tysk – og engelsksproget app til iPhone og Android-Smartphones.

I 2011 kunne Tyskland notere en stigning på 4,5% i forhold til året før hos rejsende mellem 15 og 34 år. Fra 2008 til 2011 var der en stigning i denne aldersgruppe på omkring 30%. By- og kulturrejser med sightseeing, shopping og underholdning var især efterspurgt.