Apps og internet overhaler rejseledere

Chancen for, at sommerens ferierejse bestilles online via enten browser, iPad eller app på smartphone, er stor. Men danskerne tager også i stigende grad internet og apps med sig til feriedestinationen.

15% booker således udflugter og orienterer sig generelt via apps og internet direkte på rejsemålet i stedet for at tage kontakt til en rejseleder, viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere.

Det er en hel generation siden, at rejseselskaberne tilbød et trykt katalog, hvor man kunne bladre i rejsemulighederne, mens familien sad omkring bordet. Nu sker stort set alle bookinger online.

På feriedestinationen, tager vi også nettet med og orienterer os via apps og hjemmesider om charterferiens indhold.

Hos Apollo ser man stigning i både bookinger og af feriens indhold via app: ”Det har overrasket os lidt, hvor hurtigt folk har taget den mulighed til sig. Vi ser en rigtig stor stigning hele vejen rundt i øjeblikket, og vi gør derfor rigtigt meget ud af at opdatere app’en løbende,” siger Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Undersøgelsen viser også, at blot 5% holder kontakt med en rejseleder, mens små 25% fortæller, at de sjældent er i kontakt med en rejseleder.

”Naturligvis er vi ikke der, hvor en app kan erstatte vores rejseledere helt. Den personlige kontakt er stadig vigtig for nogle af vores rejsende. Og særligt, når vi taler evt. problemer på selve rejsemålet. Men rejselederens funktion har ændret sig over de senere år,” mener Glenn Bisgaard.

De seneste 30 dage har mere end 40.000 anvendt Apollo Rejsers app, hvor man bl.a. kan bestille både charterferier, storbyferier og krydstogt. I alt er app’en downloadet mere end en kvart million gange, siden den blev lanceret. Trafikken har i 2017 primært været på sider med inspiration til rejsemål (35%), bookingoplysninger (20%), hotelinformation (10%) og taxfree-bestillinger (8%).