Asiater skriver selv om Danmark

Markedsføringen af Danmarks som turistland i Asien bliver nu radikalt ændret. For fremtiden skal de asiatiske turister fra Japan, Kina og Sydkorea selv skrive turistbrochuren om Danmark på internettet.

 

Teksten kommer fra turister fra de tre lande, der tidligere har skrevet om deres ferie i Danmark. Et søgeprogram skal finde omtalerne, som er spredt på tusinder af hjemmesider. Omtalerne samles, og præsenteres på overskuelig vis på nye hjemmesider på de respektive landes sprog – og på engelsk.

 

Det er VisitDenmarks kontor i Asien, der står bag projektet, der i 2009 skal udvikles i samarbejde med Copenhagen Business School  (CBS) og Niels Bohr Instituttet. Der er økonomisk støtte på 1.8 mio. kr. fra Nordisk Innovations Center.

 

Idemageren er Søren Leerskov, der leder af VisitDenmarks kontor i Asien. Baggrunden er den eksplosion i antallet af turister, der i disse år fortæller om deres ferier på nettets hjemmesider. Et problem er imidlertid, at de ligger spredt. 

 

”Turister stoler mere på andre turisters anmeldelser end på officiel turistreklame. Vi risikerer selvfølgelig også negativ omtale. Men den må vi tage med og se som en mulighed for at forbedre vore tilbud – og som en fingerpeg om, hvilke ønsker turisterne har. Turisternes anmeldelser på nettet er en af de nye realiteter, som turismevirksomheder må forholde sig til i deres fremtidige markedsføring”, siger Søren Leerskov.

Skrevet af Flemming Juul