Australien meget tilfreds med det skandinaviske marked

”Det er meget opmuntrende ankomsttal, vi ser fra Skandinavien,” sagde adm. direktør for Australiens Turistråd, Tourism Australia, Andrew McEvoy, onsdag til Take Off. Det skete under den store australske fagmesse for rejsebranchen, ATE, der i dag, torsdag slutter i Adelaide, hovedstad i delstaten South Australia.

 

Andrew McEvoy slog også på tromme for Tourism Australias nye turistkampagne “There’s nothing like Australia,” der blev præsenteret i mandags ved ATE, der har deltagelse af 2.000 australske sælgere og udenlandske rejsebureauagenter. Take Off omtalte kampagnen på takeoff.dk tirsdag i denne uge.

 

”Hidtil har vi manglet nogen konsekvens i vores markedsføring af Australien, men jeg tror at budskabet i There’s nothing like Australia kan holde i 10 år. Kampagnen slår bl.a. på vores natur og at australierne er venlige mennesker, vi er glade for vores gæster,” sagde Andrew McEvoy. Han medgav, at storfilmen ”Australia” med bl.a. Nicole Kidman og Hugh Jackson ikke blev den succes som turistfilm for Australien, som ”aussierne” havde håbet, da filmen havde premiere i 2008. Dengang blev der lagt op til, at Australia kunne blive en turistmagnet for Australien som filmen ”Crocodile Dundee” blev det for snart 25 år siden.

 

”Men i hvert fald er vi tilfredse med, at mens verdens turiststrøm generelt faldt nogle procent sidste år, holdt Australien skansen,” sagde Andrew McEvoy bl.a. til Take Off.

 

“There’s nothing like Australia–“kampagnen har fokus på australiernes egne forslag til ferieoplevelser i det enorme land – ledsaget af ca. 30.000 fotos på kampagnens interaktive hjemmeside.

Turismen gav sidste år Australien 3,6 % af landets bruttonationalprodukt, turismen indtjente over 10 % af den fremmede valuta i Australien og gav ca. hvert 20. job i landet, ca. en halv mio. arbejdspladser. De 5,6 mio. udenlandske turister i fjor brugte i snit 4.415 australske dollars, ca. 22.600 kr.

 
Blev Danmark, Norge og Sverige målt som et marked, ville Skandinavien være tredjestørste europæiske destination for Australien med 76.800 ankomster i fjor, i Europa kun passeret af England med 1,3 mio. og Tyskland med 162.000 ankomster; og der er endda 81 mio. indbyggere i Tyskland mod ca. 25 mio. i Skandinavien, dermed rejser procentvis flere skandinavere down under end det forholder sig med Tyskland.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten