Bødetrusler fik Norwegian til at ændre regler

Norwegian aflyste sidste uge mindst 24 fly i og fra Norge samt ændrede afgangstidspunkter på andre. Selskabet havde i starten næsten holdningen, at passagererne kunne kigge i vejviseren efter erstatning.

Men efter stor presseomtale af den dårlige service og trusler fra den norske forbrugerombudsmand om bøder på flere hundredetusinde kroner, vil selskabet nu alligevel følge EU’s regler om nægtet ombordstigning.

”Det er et meget vigtigt, at flyselskaber tager ansvar for passagerernes tab ved ruteændringer. Jeg er tilfreds med, at Norwegian nu ændrer praksis,” siger den norske forbrugerombudsmand, Gry Nergård, til Aftenposten.no

”Vi har ændret praksis efter dialog med Forbrugerrådet,” bekræfter informationschef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Mange passagerer klagede til de norske myndigheder over, at Norwegian ikke ville erstatte deres udgifter som følge af ændringer i afrejsetidspunkter, f.eks. til hotel. Efter de norske myndigheders opfattelse var selskabets transportvilkår og håndteringen af disse urimelige og i strid med markedsføringsloven.

”Når et flyselskab ændrer rejsetidspunktet, skaber det problemer for passagererne. Selskabet må derfor dække passagerernes ekstraudgifter,” siger Gry Nergård.

Norwegian forklarer de mange aflysninger og ændrede afgangstider med, at dets piloter i Norge har opsagt aftale om at flyve ekstra i deres fritid, skriver avisen VG.no

En passager, der skulle have været til Edinburgh med Norwegian, fik kun tilbudt pengene til flybilletten retur, men måtte selv bære tabet til togbillet i Skotland og det bookede hotel.
Andre berørte passagerer fortæller, at de fik tilbudt en ny afgang med Norwegian – fire dage efter den planlagte.

Norwegian kan på dets Facebook-side læse mange utilfredse kommentarer om selskabets service.
”Norwegian aflyste via sms vores weekendtur til Amsterdam få timer før afrejse. Uden forklaring – eller beklagelse,” skriver en passager.

Til avisen VG siger kabinechef i Norwegian, at selskabet har dårligt arbejdsmiljø. ”Hver dag får vi sms’er om mangel på personale og at fly må aflyses, hvis vi ikke tager ekstravagter,” siger kabinechefen og tilføjer, at det voksende arbejdspres øger sygefraværet.

Norwegian fastholder, at selskabet overholder EU’s regler om arbejdstider for dets flyvende besætninger.

Skrevet af Henrik Baumgarten