Kommentaren

Rejse- og flybranchen er blevet lagt for had af ikke mindst de europæiske beslutningstagere på grund af det CO2-udslip, der naturnødvendigt hænger sammen med at flyve og indrette sig på globalisering. Gang på gang finder man på forskellige chikanerende bestemmelser, der skal vise det europæiske fremsyn, men som altid skader brancher og skaber irritation for passagerer. Hele CO2 debatten er resulteret i mærkværdigheder som særlige rejseregler for norske embedsmænd og mere eller mindre seriøse forslag bl.a. om at alle ferierejser skulle foregå med tog!



Men stats- og regeringscheferne i EU nægter ikke sig selv noget. Tværtimod flyver man 77.000 ekstra kilometer i 27 private jetfly og udleder tonsvis af CO2 – samtidig med, at de udtrykker bekymring over klimaudvikling i verden og sender bebrejdende blikke mod rejse- og flybranchen og i øvrigt enhver, der ikke indskrænker deres transport til gå-ben eller trædecykel.



Vel skal man tage CO2 udslippet og klimaforandringerne alvorligt. Det gør de fleste også. Og vel kan man indstille sig på besværligheder, afsavn og måske endda skatter i den gode sags tjeneste.



Men skal EU tages alvorligt i den forbindelse burde dette Jetfly-cirkus omgående tages af tapetet.

Det er økonomisk hul i hovedet. Det er umoralsk. Og det er det værst tænkelige forbillede for de europæiske befolkninger og må blive mødt med hovedrysten af rejsebranchen.

Hvem bliver den første statschef, der tænker sig om og indser, at næste gang EU proklamerer indsats for bedre miljø og klima og større nøjsomhed med jordens resurser, vil de blive mødt af hånlatter og hovedrysten? Hvem trækker i nødbremsen for dette opskruede underskriftsarrangement? Hvem forklarer, at en traktat, der ikke engang omfatter så mange forandringer, at mere end ganske få af de europæiske regeringer vil sende den til folkeafstemning, kan udløse et sådant misbrug og et eklatant selvmål for alle os, der gerne ser, at Europa og vort kontinents samarbejde bygger på bred folkelig opbakning.


Skrevet af