København på vej til at drukne i sin krydstogtsucces

Af Søren Damstrup



2006 blev rekordår for krydstogtindustrien i København med samme antal anløb som i 2005 – men med 10% flere passagerer og en vækst i deres hotelovernatninger på næsten 20%.



Vi i DMC har også nydt godt af denne vækst i en sæson uden store problemer. Men sæsonen gjorde det klart, at der er behov for ændringer i vores håndtering af kunderne og vores produktion af produktet.



For mange af os er krydstogtanløbene en god forretning, men vores krydstogtgæster har ændret krav og forventninger til deres besøg.

Bevar os, der er fortsat behov og stor efterspørgsel efter traditionelle byture og ture til Nordsjælland eller Roskilde m.v.



Men en voksende del af gæsterne vil i dag også have egentlige oplevelser: De er blevet yngre og mere aktive. Vi har oplevet en kraftig stigning i efterspørgsel på rideture, cykelture, kajakture, alternative byvandringer og meget mere (de såkaldte ’soft adventure’ ture).

Der er med andre ord et stigende behov for produktudvikling og nytænkning i vores del af branchen.



Men sæsonen 2006 har gentagne gange også vist, at København som destination bevæger sig faretruende tæt på kapacitetsgrænsen på visse områder.



Modtagerapparatet skal opgraderes: Lufthavnen er overbelastet med alenlange køer ved indcheckning og ved sikkerhedskontrollen med kæmpe forsinkelser til følge.



Infrastrukturen ved til- og frakørslen i lufthavnen og især ved Københavns Havn har så mange flaskehalse, at trafikken går helt i stå (årets rekord for transfertid fra lufthavn til kajen blev tre timer).



Modtageapparatet i København risikerer at kollapse om to-tre år. Passagerhåndteringen i havnen vil ikke være tilstrækkelig, hvis der ikke NU tages beslutninger om investering i mere terminalkapacitet.



Allerede i 2008 vil der være dage, hvor fire store skibe samme dag laver turnaround (gæster der står af og flyver hjem og nye der kommer på, red), og i 2009 kan vi let forudse fem-seks store skibe samme dag.



Som destination og seriøs spiller i den globale krydstogtindustri bør der tages initiativ (politisk og kommercielt) til, at København er forberedt til ikke kun at håndtere sæsongennemsnittet af krydstogtskibe og passagerer – men også til at klare højsæsonens spidsbelastningsperioder.



Økonomisk er højsæsonen også den periode, hvor industrien kan opnå de højeste priser, og hvor de kunder med de højeste forbrug kommer. Det betyder flere passagerer, der bruger mere.



Så til lykke til København med endnu et rekordår med flere gæster og flere overnatninger og tillykke med udnævnelsen som Europas bedste krydstogtdestination!



Men lad os nu gøre en indsats for at være på forkant af udviklingen og få gang i infrastrukturudviklingen og udvidelsen af havneområdet med ordentlig til- og frakørselsforhold samt egnede krydstogtterminaler.



Det er trods alt ikke noget nyt problem, der her tages op, men i år var første gang hvor det reelt kom til udtryk som en slags forvarsling!



DMC vil naturligvis gøre sit til at gæsterne får en positiv oplevelse under deres ophold så de forhåbentlig kommer igen, til gavn og glæde for hele byen.

Skrevet af