Almindeligt med lynnedslag i fly

En af forklaringerne på tirsdagens flyulykke i Toronto er, at Air France-flyet skulle være blevet ramt af et lynnedslag. Men selvom også danske fly ofte rammes af lynnedslag, er det meget sjældent, at det får indflydelse på flysikkerheden, som det var tilfældet i Toronto.
Gennemsnitligt modtager Statens Luftfartsvæsen tre rapporter om måneden om lynnedslag i danske civile fly, men der er ikke dokumentation for, at lynnedslagene har forårsaget ulykker.
Det er der en grund til, forklarer kommunikationschef Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfartsvæsen: ”Lidt populært sagt vil strømmen efter et lynnedslag normalt løbe uden på flyet. Hvis lynet f.eks. slår ned i flyets næse, vil det som regel via fuselagen og metaldelene forsvinde ud gennem halepartiet uden at komme i kontakt med passagerer, besætning eller nogen af de vitale dele.”
De fleste moderne passagerfly er konstrueret på en måde, så de er sikret ved lynnedslag.
(Jyllands-Posten, 4/8)

Skrevet af