Var det nødvendigt med flyveforbud ?

Der bliver ikke umiddelbart opbakning til de skandinaviske myndigheders beslutning om at udstede flyveforbud for Q 400 flyene i dag i EASA, øverste luftfartsorgan i EU. Det fremgår af en artikel i Berlingske Business.



Her siger talsmanden Daniel Hoeltgen til avisen: At grounde et fly er et af vore instrumenter, men jeg forventer bestemt ikke, det vil ske. På nuværende tidspunkt er der ikke bevis på, at der er generelle sikkerhedsproblemer med Q 400. Det kan simpelthen ikke retfærdiggøres at udstede et europæisk flyforbud.”



På den måde er EASA uenig med de skandinaviske luftfartsmyndigheder og de canadiske producenter fra Bombardier.



“Vi mener, at med tre havarier på så kort tid, der alle skyldes problemer med landingstellet, så er der god grund til at grounde flyene,” siger informationschef Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfartsvæsen.



Han tilføjer dog, at man først endelig skal kende årsdagen til de tredje havari. Indtil videre er der kun en foreløbig rapport. Der er heller ikke en endelig rapport fra Havarikomissionen om de to første havarier i Aalborg og Vilnius.

Skrevet af