Kinesisk luftfart i problemer

De kinesiske flyselskaber har mange problemer: der mangler teknisk personale, lufthavnene er overfyldte af både passagerer og fly, og militæret vi kun lade flyselskaberne bruge ca. 30 procent af det kinesiske luftrum. Det giver trafikpropper og længere flyvetid.

Et andet af problemerne er, at det er billigt at flyve indenrigs i Kina. Billetpriserne er ikke fulgt med olieprisen, og de kinesiske flyselskaber har haft svært ved at kompensere for de højere priser på flybrændstof.

I 2006 gik Kina da også i gang med at bygge 48 nye lufthavne, så der i 2010 vil være omkring 220 lufthavne. Spørgsmålet er så bare, om det overhovedet er nok. Under alle omstændigheder stiger presset, og når Kina afholder OL næste år er det tvivlsomt, at luftfartssystemet har kapacitet nok til at servicere de mange rejsende.

(Berlingske Tidende, d. 13. december, 2007

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.