Forbrugerombudsmanden kritiserer fly-gebyrer

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er utilfreds med de gebyrer, passagererne tvinges til at betale, når de køber flybilletter. For det første kritiserer han, at mængden af gebyrer er forvirrende, og for det andet er nogle af gebyrerne lovstridige, fordi de skal lægges oveni den annoncerede pris. Det er resultatet af Forbrugerombudsmandens undersøgelse af gebyrpolitikken og annonceringen hos seks dominerende flyselskaber i Danmark.
Især hjemmesiderne hos Ryanair, EasyJet og Maersk Air var problematiske i forhold til prisoplysninger og gebyrer. Det har fået Forbrugerombudsmanden til at true med sanktioner over for de selskaber, som ikke ændrer annonceringen, så den bliver i overensstemmelse med loven.
Flyselskaberne afviser Forbrugerombudsmandens kritik. ”Vi giver forbrugerne de reelle oplysninger, og vi garanterer, at der inden for en periode på tre måneder vil være billetter til den annoncerede pris, ” siger Anne von Glasow, salgs- og marketingdirektør i Maersk Air.
(Jyllands-Posten, 23/6)

Skrevet af