Billund takker af til Maersk Air med et godt halvår

Rutetrafikken er fastholdt, selvom Maersk AIR, der tidligere har været en stor kunde i Billund, de seneste år har reduceret antallet af afgange.
Men der er ingen tvivl om, at salget af Maersk Air til Sterling vil betyde en god fremgang i passagertallet ud af Billund.
”Historisk skylder vi megen tak til Maersk Air og dets engagerede medarbejdere,” siger lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen og fortsætter: ”vi må til gengæld erkende, at Maersk Air’s ledelse i det seneste par år i stigende grad har flyttet sit fokus væk fra Billund.”
Det ses blandt andet ved, at hvor Maersk Air i første halvår af 2003 havde 56 procent af den samlede trafik i Billund Lufthavn – målt på passagerantal for rute- og charterflyvning under ét – er denne andel i første halvår i år faldet til omkring 45 procent.
”Vi har i alle årene haft et tæt samarbejde med Sterling. Vi ser frem til, at dette gode samarbejde fortsætter, og vi er overbeviste om, at den nye situation vil betyde nye muligheder – for både Sterling og Billund Lufthavn. Men det må samtidig erkendes, at forandringerne også betyder store udfordringer for alle parter,” lyder det fra lufthavnsdirektøren.
Passagertallene for årets første seks måneder i Billund Lufthavn viser en fremgang i forhold samme periode 2004 på 5,3 procent. I alt benyttede 917.761 passagerer den jyske hovedlufthavn i perioden.
Fordelingen er forskellig på de respektive aktiviteter: Indenrigs er steget med 5,4 procent, udenrigs med 0,4 procent og charter med 11,9 procent, medens luftfragt er gået 14,3 procent frem til i alt 25.854 tons ind- og udgående. Der blev udført 24.443 starter og landinger – svarende til en stigning på 10 procent.

Skrevet af