Bagageafgift øger presset på sikkerhedskøen

Regningen med ekstra betaling for bagage for flyverejser, enten for lavprisselskaber for medsendt bagage i det hele taget, eller for ruteselskaber med betaling for kuffert nr. to, sendes nu videre til sikkerhedskontrollen.

I USA blev problemet rejst forleden i Kongressen, hvor Homeland Security Secretary (TSA) oplyste, at ekstra bagage har betydet en merudgift på ca. 260 mio. dollar og ekstra ventetid. Det er uanede mængder af tasker og pakker, som passagerer vælger at få med ind i kabinen i stedet for at sende det med flyet i bagagebugen som tidligere.
”Flyselskaberne må være med til at betale den ekstra udgift. Det er dem der har valgt at skrabe ekstra penge ind ved nye afgifter, ” lød et forslag.

Også i Danmark vokser problemet. Derfor var der i går i Københavns Lufthavn et første samarbejdsmøde om problemet med deltagelse af fly- og handlingsselskaber samt lufthavnen.

”Ja, det er også et voksende problem for os, ” siger sikkerhedschef Johnnie Müller, til takeoff.dk.
”Vi ser mængden af medbragt bagage vokse og dermed forsinke vores ellers fine statistik med korte ventetider. Det er naturligt at tro, at mængden af bagage vokser i takt med, at det bliver dyrere at indskrive til flyene.
Det må vi løse i fællesskab, bl.a. ved at et flyselskab finder ud af, hvor meget håndbagage de tillader og så aftaler med handlingsselskabet, at det bliver fulgt op. Hvis mængden fortsat vokser, må vi overveje andre løsninger, ” fortsætter han.

I USA er et forslag på vej om en stigning i den afgift, der betales til lufthavnen for sikkerhedskontrol. For tiden fem dollar pr. gang pr. passager.

 

Skrevet af Ejvind Olesen