Debat: Flyselskaberne må lære at kigge frem

Af Flemming Jeppsson

Accountable Manager

Danish Aviation College i Roskilde



Det er en kendt sag at luftfartsbranchen tager nogle gevaldige op og nedture med næsten uhyggelig regelmæssighed. Der er uro i luften hvert 10’ende år.



En meget stor del af kunsten at lede luftfartsselskaber består i, at kunne kigge i krystalkuglen og være på forkant når det drejer sig om at købe fly og åbne ruter lige før opsvinget – og drosle ned og konsolidere lige før det går den modsatte vej.



Lige så regelmæssigt som variationerne i antallet af fly og passagerer optræder; melder der sig et behov for ansætte eller afskedige flyvende besætninger.



Der er den samme lovmæssighed når koret af luftfartsselskaber melder sig og højlydt undrer sig over at der er ved at opstå flaskehalsproblemer med de flyvende besætninger. Kabinepersonale kan findes med relativt kort varsel, da grunduddannelsen her er ultra kort. Anderledes forholder det sig med piloter.



Grunduddannelsen for en ab-initio elev tager 20 måneder og koster det samme som en brugt fritidsflyver. Og dette beløb skal eleven selv skaffe, idet der overhovedet ikke er nogen støtte til denne samfundsvigtige uddannelse fra offentlig side. Lige bortset fra adgang til forhøjet SU.



Det betyder også at ledelserne i den selv samme luftfartsbranche, som véd hvor svært det er at forudse den næste indtjeningsmulighed, forventer at unge mennesker, mange uden stor indsigt i luftfart, skal være flere år forud for de professionelle i at kunne tilrettelægge deres karriereforløb, så det passer med behovet.



Det kan de naturligvis ikke. Derfor skal der herfra lyde en klar opfordring til luftfartsselskaberne om at vågne op og hjælpe sig selv og deres kommende langtidsansatte nøglemedarbejdere ved nu at gå aktivt ind i at uddanne ny piloter.



Jeg kan pege på den oplagte mulighed, der ligger i at selskaberne gør sig deres behov for piloter klart og samarbejder med den flyveskole som kan være porten til en stabil strøm af velkvalificerede piloter, som kan gå direkte fra flyveskolen til deres funktion som 2´den pilot i rutetrafik.



Hvis flyveselskaberne kommer på banen og spiller med i uddannelsen kan branchen dels påvirke hele uddannelsesbilledet i positiv retning, og også undgå overbudssituation, fordi nyindkøbte fly skal i luften, og man derfor må lokke ansatte fra hinanden.

Skrevet af