Bedre økonomi i Femern-projektet

femern projektØkonomien i Femern-tunnelforbindelsen bliver bedre end forventet, viser en trafikprognose fra Femern A/S, der har opdateret for trafik og økonomi forud for Folketingets behandling af anlægsloven næste år.

Prognosen lyder på gennemsnitligt 9.400 personbiler, 1.600 lastbiler og 100 passager- og godstog vil bruge forbindelsen dagligt, og at tilbagebetalingstiden falder fra 39 år til mellem 32 og 37 år, især på grund af lavere rente, større EU-støtte og effekten af sambeskatning med ikke-kommercielle infrastrukturselskaber i statens broselskab, Sund & Bælt, skriver b.dk.

Den opdaterede prognose beregner, at der fra åbningen i 2021 og fire år frem bliver en mertrafik på 54% – primært trafik, der flyttes fra andre trafikkorridorer, men også nyskabt mertrafik i sig selv.

Økonomien i projektet viser også, at der er råd til at bygge en ny togstation ved Holeby, som vil give bedre betingelser for Lolland, når strækning mellem Ringsted og tunnelen åbner.