Kommentaren/Spidsen: Gidsler og dumheder

Engang udkom aviser ikke, når pakkerne – produktionens yderste led – nedlagde arbejdet. Uanset journalisters, fotografers, redaktørers, designeres, sælgeres og typografers arbejde, kom avisen ikke på gaden. Tusindvis af bude stod klar. Men avisen kom ikke udover rampen. Abonnenten var jo ligeglad. Hjemme i familien ventede man forgæves efter morgenavisen. Det skete tit. Og til sidst tabte læserne tålmodigheden. De skiftede avis eller nøjedes med elektroniske medier.



For den tidligere journalist og bladformand Niels Boserup i Københavns Lufthavns chefstol må med de hyppige problemer med bagagepersonalet hos Servisair komme i tanke om de små leds mulighed for at sabotere selv den mest velfungende infrastruktur.



Hvilken glæde har passagererne af Europas flotteste lufthavn og en af de mest velfungerende, når alt er optimalt. Når passagerer enten må vente i timevis på deres bagage eller helt forlade lufthavnen uden tasker og kufferter.



Til morgen skriver adm. direktør Søren Rasmussen fra Albatros på Take Off’s hjemmeside, at ”det er efterhånden en daglig begivenhed at Københavns Lufthavn roser sig selv i medierne. Sommertrafikken giver problemer, men man gør jo alt, hvad man kan og ventetider på 35 minutter i sikkerhedskøen, er trods alt til at leve med i spidsbelastningssituationer.

Til gengæld kan de ventende passagerer grine af cirkusklovne i den lange ventetid.”



Han henviser til, at han fredag kunne se alle sikkerhedskontroller lukke i Terminal 2, mens han stod ved check in:

”Terminal 3 lukkede samtidigt, og alle rejsende måtte gå igennem sikkerhedskontrollen i Arkaden.

Mange måtte stå en time – ikke 35 minutter og ikke i en spidsbelastningssituation. Lufthavnen udviklede sig til en ren cirkusmanege, fordi de rejsende simpelthen kom alt for sent til deres fly,” beskriver Søren Rasmussen sin oplevelse.



Nu har denne sag flere sider. For det første er det helt uacceptabelt, at en lille personalegruppe kan få mulighed til at tage passagerer og andre ansatte som gidsler. Intet i en lufthavn kan fungere, hvis sikkerheden ikke gør det. Derfor holder en lille personalegruppe hele den velfungerende virksomhed i sin hule hånd. Ganske som pakkerne i sin tid kunne blokere for, at aviserne kom over rampen og ud til læserne.



Det må påkalde fordømmelse af de aktionerende medarbejdere, der så sent som til formiddag nedlagde arbejdet. Er det virkelig ansatte med mangel på ansvarsfølelse, som Københavns Lufthavn har brug for.



Det andet er Københavns Lufthavns ledelse. Rejsebureauer og flyselskaber er dens kunder. Og når lufthavnen ikke fungerer falder kritikken tilbage på rejsearrangører.



Derfor mangler lufthavnens ledelse at overbevise sine kunder –og selskabernes og arrangørernes kunder – om, at de magter at drive den europæiske toplufthavn, hvis mange andre kvaliteter ikke uden grund berømmes.



Men hvad nytter det, når passagerer ikke når deres fly, eller ikke kan få deres bagage ved ankomst eller ikke når at nyde de flotte forretningsarkader og mange lounge og barer.



Det er Københavns Lufthavns ledelse, der skal træde i karakter. Ingen andre kan løse problemerne med personale, in-check, ventetider og rekordlange køer.



Og lidt cirkusartisteri kan sikkert aflede de feriespændte bør en kort tid, mens de venter tålmodigt på at kunne sætte sig i sædet på flyet til solkysten.



Men det er og bliver fernis. Niels Boserup og den øvrige ledelse skylder at fortælle, hvordan de genskabe glæden hos de passagerer, der får at vide, at de skal flyve til eller fra CPH.



Niels Boserup. Hvordan synes du selv det går?

Skrevet af